Οικονόμου: Καμία σοβαρότητα και καμία υπευθυνότητα στις εξαγγελίες Τσίπρα στη ΔΕΘ
18 September 2022
Πέλλα: Θανατηφόρα παράσυρση 79χρονης – Την εγκατέλειψε αλλά συνελήφθη ο οδηγός
18 September 2022

Ιανός: 2 χρόνια μετά, η προσπάθεια επαναφοράς συνεχίζεται…



Ο αβάσταχτος πόνος οικογενειών που έχασαν μέλη τους, ο φόβος από τα νερά που ανέβαιναν, η απόγνωση ανθρώπων εγκλωβισμένων στο σκοτάδι, μπροστά ή μέσα σε πλημμυρισμένα σπίτια και επιχειρήσεις, η απελπισία για κόπους μίας ζωής που βρέθηκαν κάτω από το νερό, είναι συναισθήματα που δεν μπορούν να περιγραφούν λεκτικά αλλά θα «συντροφεύουν» τους Καρδιτσιώτες.

Μαζί με αυτά θα τους «συντροφεύει» και μία σειρά ερωτημάτων για το αν τα γεγονότα της 18ης και 19ης Σεπτεμβρίου του 2020 θα μπορούσαν να εξελιχθούν διαφορετικά. Για το αν ο νομός θα μπορούσε να είναι καλύτερα προετοιμασμένος, για το αν υπήρξε έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση για το τι θα ακολουθούσε, για το αν οι αποφάσεις που πάρθηκαν όταν εκδηλώθηκε το φαινόμενο ήταν οι ενδεδειγμένες. Ή αν, τελικά, η «κακοκαιρία του αιώνα», όπως κάποιοι την ονομάζουν, ήταν μη προβλέψιμη ως προς την ένταση και μη αντιμετωπίσιμη.

Το σίγουρο είναι πως η απόσυρση των νερών άφησε πίσω της εικόνες βιβλικής καταστροφής. Όχι μόνο σε σπίτια και καταστήματα αλλά και σε υποδομές. Δρόμοι, πηγές, γέφυρες,  στην κυριολεξία εξαφανίστηκαν. Κοίτες ποταμών αλλοιώθηκαν, πλαγιές βουνών έφυγαν από την θέση τους. Ακόμα και σήμερα παρουσιάζονται προβλήματα που αποδίδονται σε κείνες τις μέρες (για παράδειγμα σε υπόγεια δίκτυα του ΔΕΔΔΗΕ). Χαρακτηριστικότερη εικόνα όλων το κτήριο του Κ.Υ. Μουζακίου και ο κομμένος περιφερειακός δρόμος. Για μία «χαμένη γενιά» υποδομών είχε μιλήσει τότε ο δήμαρχος Λίμνης Πλαστήρα Παναγιώτης Νάνος.

Σήμερα, δύο ακριβώς χρόνια μετά, το πρώτο που έχουμε αποκομίσει από το πέρασμα του χρόνου, είναι η ηρεμία που χαρίζει η απόσταση από τα γεγονότα, τα οποία και σας είχε παρουσιάσει αναλυτικά στο περσινό ρεπορτάζ, το KarditsaLive.Net (Όπου και μπορείτε να ανατρέξετε για το χρονικό εκείνων των ημερών). Μπορούμε να δούμε με μεγαλύτερη ψυχραιμία την σημαντικότητα της επόμενης ημέρας και να επικεντρώσουμε στην προσπάθεια ανοικοδόμησης, που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Αυτό θα επιχειρήσουμε μέσα από το σημερινό ρεπορτάζ. Να δούμε τα βήματα που ακολούθησαν για να μπορέσουν να ορθοποδήσουν εκ νέου  οι άνθρωποι και ο νομός, που έχουμε φθάσει και τι απαιτείται να γίνει ακόμα. Ουσιαστικά την πορεία της μετάβασης από την καταστροφή στην αποκατάσταση.

Περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ «στο τραπέζι»

.Σύμφωνα με τον υπουργό παρά τω πρωθυπουργώ κ. Χρήστο Τριαντόπουλο τα κονδύλια για αποζημιώσεις και αποκατάσταση πληγών από τον “Ιανό” αγγίζουν τα 800 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό υποστήριξε πριν έξι μήνες περίπου από το Επιμελητήριο Καρδίτσας. Θυμίζουμε ότι ο κ. Τριαντόπουλος χειρίστηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου το θέμα του “Ιανού”, αρχικά ως Γενικός Γραμματέας Οικονομικής Πολιτικής και εκ των υστέρων ως αρμόδιος υπουργός για την κρατική αρωγή. Αναβάθμιση που επήλθε, λόγω ακριβώς των χειρισμών του με τον “Ιανό”.

Τα 800 εκατομμύρια βεβαίως, αφορούν σε όλες τις περιοχές που επλήγησαν από το καιρικό φαινόμενο, με την «μερίδα του λέοντος» να αντιστοιχεί στο νομό Καρδίτσας που βρέθηκε στο επίκεντρο της κακοκαιρίας.

Ακριβείς υπολογισμοί δεν μπορούν να γίνουν αλλά θεωρούμε, βάσει και των όσων μας είπαν οι συνομιλητές μας και θα διαβάσετε παρακάτω, ότι περίπου 500 εκατομμύρια διατέθηκαν ή θα διατεθούν με την ολοκλήρωση των έργων – αποζημιώσεων στο νομό Καρδίτσας.

Οι αποζημιώσεις

Υπάρχουν ορισμένοι ξεκάθαροι αριθμοί. Το ποσό που προϋπολογίσθηκε για αποζημιώσεις επιχειρήσεων, αγροτικών εκμεταλλεύσεων και νοικοκυριών (συμπεριλαμβανομένων των επιδομάτων 8 χιλ. και 5 χιλ.) ανέρχεται σε 84 εκατομμύρια ευρώ.

Σήμερα που μιλάμε οι όποιες εκκρεμότητες υπάρχουν αφορούν στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις. Έχει καταβληθεί το σύνολο σχεδόν των πεντοχίλιαρων για νοικοκυριά και των οκταχίλιαρων για επιχειρήσεις, ενώ οι επιχειρήσεις επίσης σχεδόν στο σύνολό τους έχουν λάβει το 55% της ζημιάς που δήλωσαν. 

Σημειώνουμε πως το 55% είναι ένα ποσοστό μεγαλύτερο από την βάση των αποζημιώσεων που δίνονταν πριν τον “Ιανό” και κυμαίνονταν περίπου στο 30% αλλά και αρκετά μικρότερο από τον στόχο που είχε χαρακτηριστεί ρεαλιστικός και είχε τεθεί ως τέτοιος από αρκετούς  φορείς του νομού, για 75%. Μάλιστα υπήρξαν και αποφάσεις, όπως ομόφωνο ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Καρδίτσας, που μιλούσε για αποζημίωση στο 100%.

.Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε πως αρχικά υπέβαλλαν δήλωση ζημιάς σχεδόν 3.000 επιχειρήσεις. Εκτός ελαχίστων πήραν όλες το επίδομα των 8.000. Στο  επόμενο στάδιο της διεκδίκησης των αποζημιώσεων πήγαν οι μισές που είχαν και τα μεγαλύτερα προβλήματα. Από αυτές υπάρχει ένας αριθμός περίπου 200 που ενώ έλαβε το 20% της προκαταβολής δεν έχει υποβάλλει το σύνολο των δικαιολογητικών και υπάρχει σημαντική εκκρεμότητα. Οι υπόλοιπες έχουν αποζημιωθεί πλήρως σε ποσοστό 90%, όπως ανέφερε στην ηλεκτρονική μας εφημερίδα, ο οικονομικός επόπτης του ΕΒΕ κ. Λαμπρόπουλος.

Συνολικά με τα μέχρι τώρα στοιχεία έχουν δοθεί για προκαταβολές (20%) και υπόλοιπο αποζημιώσεων (35%), 12 εκατ. ευρώ σε επιχειρήσεις και κατόχους γεωργικών εκμεταλλεύσεων. Και εκκρεμεί ή η πληρωμή του 35% (του υπολοίπου) στο 10%  των επιχειρήσεων και στο 50% των αγροτικών εκμεταλλεύσεων. Από τα 12 αυτά εκατ. ευρώ τα 10 αποζημίωσαν επιχειρηματίες και τα 2 ασχολούμενους με επαγγέλματα του πρωτογενή τομέα (αγρότες κτηνοτρόφοι).

Όπως γίνεται φανερό υπάρχει υστέρηση στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις. Περίπου 1.500 φάκελοι υποβλήθηκαν και εδώ, αργότερα όμως από τις επιχειρήσεις, και σήμερα έχουν λάβει το σύνολο της αποζημίωσης οι μισοί. Η διαδικασία προχωρά αργά και υπάρχουν αρκετές ελλείψεις σε δικαιολογητικά, αλλά και παράπονα για γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που θέτουν επιπλέον εμπόδια στην ολοκλήρωση της διαδικασίας.

Πρέπει όμως να τονισθεί ότι είναι η πρώτη φορά που στο πλάνο των αποζημιώσεων, μπαίνουν και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις, πέραν των καλλιεργούμενων εκτάσεων.

Έργα με προϋπολογισμό 253 εκατ. ευρώ από την ΤΕΡΝΑ

Σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια αποκατάστασης των υποδομών καλείται να παίξει η εταιρεία ΤΕΡΝΑ, που ανακηρύχθηκε ανάδοχος για έργα που αφορούν στους Δήμους Καρδίτσας, Αργιθέας και Μουζακίου, συνολικού προϋπολογισμού 143 εκατ. ευρώ.

Η ΤΕΡΝΑ ανέλαβε και μία δεύτερη εργολαβία, αυτή την φορά προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ που αφορά στα ποτάμια και συγκεκριμένα σε διανοίξεις και διευθετήσεις.

Η πρώτη εργολαβία βρίσκεται σε εξέλιξη με σημαντικό αριθμό παρεμβάσεων είτε να έχουν ολοκληρωθεί είτε να ολοκληρώνονται. Υπάρχουν όμως κι άλλες, όπως για παράδειγμα η κατασκευή του Κ.Υ. Μουζακίου που δεν έχει ξεκινήσει εν αναμονή της οικοδομικής άδειας.

Η δεύτερη εργολαβία βρίσκεται στο στάδιο των μελετών και προς το παρόν δεν έχουν ξεκινήσει εργασίες σε κανένα από τα ποτάμια που περιλαμβάνονται στη λίστα.

Ακολούθως μιλώντας με δημάρχους και στελέχη υπηρεσιών της Αυτοδιοίκησης, θα επιχειρήσουμε να δώσουμε μια εικόνα την κατάστασης που υπάρχει σήμερα στο νομό γενικότερα και ανά Δήμο ειδικότερα.

Περιφέρεια Θεσσαλίας-Π.Ε. Καρδίτσας

.Κονδύλια 51.000.000 ευρώ περίπου, διέθεσε η Περιφέρεια Θεσσαλίας για την  περιφερειακή ενότητα Καρδίτσας για έργα που αφορούν αποκαταστάσεις από τον “Ιανό” μέσα στη διετία που διανύσαμε (σχετική λίστα στα αριστερά).

Αρχικά διατέθηκε ένα ποσό 16,2 εκ ευρώ περίπου για άμεσες παρεμβάσεις σε δρόμους και ποτάμια, που έχουν όλες ολοκληρωθεί. Μάλιστα, όπως μας λέει ο ειδικός σύμβουλος υποδομών και έργων της Περιφέρειας Θεσσαλίας κ. Δ. Κουτρομάνος, υπήρξε μέριμνα και για σημεία που εκ των υστέρων ανέλαβε η ΤΕΡΝΑ, όπως για παράδειγμα η γέφυρα Μπαλάνου ή η γέφυρα Καραϊσκάκη. Υπήρχαν έτοιμες μελέτες από την Δ/νση τεχνικών Υπηρεσιών της Π.Ε. Καρδίτσας που παραδόθηκαν και βοήθησαν στην εξέλιξη των εργασιών.

Πλέον, συνέχισε ο κ. Κουτρομάνος, υπάρχουν χρηματοδοτήσεις έργων που είτε βρίσκονται σε εξέλιξη, είτε περιμένουν έγκριση από την Επίτροπο, για να προχωρήσει η δημοπράτησή τους. Αυτά θα μπορούσαν να χωριστούν σε τρία μέρη. Υπάρχει μια εγγραφή 10,8 εκατομμυρίων που αφορά σε οδικά έργα, παρεμβάσεις σε ποτάμια, αλλά και σύνταξη ορισμένων μελετών, όπως για παράδειγμα της αντιπλημμυρικής θωράκισης της Καρδίτσας. Εδώ υπάρχουν αρκετά έργα σε εξέλιξη. Χαρακτηριστικό οι παρεμβάσεις στο οδικό κύκλωμα της λίμνης Πλαστήρα.

Μία δεύτερη εγγραφή 10 εκατ. ευρώ αφορά σε αποκατάσταση δικτύων Δήμων (οδικά, στραγγιστικά, αντιπλημμυρικά), που περιμένουν όλα έγκριση και μία τρίτη εγγραφή 4,5 εκατ. ευρώ περίπου για έργα που δεν είχαν συμπεριληφθεί και ζητήθηκε επιπλέον χρηματοδότηση. Και εδώ εκκρεμούν οι εγκρίσεις που πρέπει να προχωρήσουν γρήγορα καθώς υπάρχουν έτοιμες μελέτες και πρέπει να προλάβουμε και τον καιρό.

Κλείνοντας ο κ. Κουτρομάνος σημείωσε πως υπάρχει και ένα σημαντικό ποσό που έχει δοθεί για την μίσθωση ιδιωτικών μηχανημάτων, ειδικά τις πρώτες ημέρες, που απαιτούνταν γρήγορες κινήσεις για να ανακουφισθούν τα πολύ έντονα προβλήματα, που ανεβάζουν πάνω από τα 50 εκατ. ευρώ το ποσό που διατέθηκε.

“Ορφανά έργα”

.Απαντώντας σε σχετική μας ερώτηση ο κ. Κουτρομάνος μας είπε ότι όντως υπάρχουν έργα που δεν έχουν ακόμα χρηματοδοτική σκέπη. Όπως ο δρόμος Σαραντάπορο – Νεράιδα ή ο δρόμος προς Παλιοζωγλόπι. Εμείς ζητάμε είτε χρηματοδότηση είτε να κατασκευαστούν από την ΤΕΡΝΑ. Είναι όμως θέμα υπουργείου και πολιτικής βούλησης να κινηθούν οι διαδικασίες. 

Δήμος Αργιθέας

.Ο Δήμος Αργιθέας εντάσσεται στις περιοχές που εκτελούνται οι εργολαβίες της ΤΕΡΝΑ. Μιλώντας στο KarditsaLive.Net ο δήμαρχος Ανδρέας Στεργίου, σημειώνει ως το φετινό καλοκαίρι υπήρξε πολύ σοβαρή πρόοδος εργασιών και εξέφρασε την ελπίδα πως αν κρατήσει ο καιρός η περιοχή θα μπει υπό καλύτερες συνθήκες στον φετινό χειμώνα.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, οι εργολαβίες “τρέχουν” γρήγορα και την δεδομένη χρονική στιγμή (χωρίς να έχει ολοκληρωθεί) έχει ασφαλτοστρωθεί ο δρόμος από Τύμπανο μέχρι το Ανθηρό, επίσης έχει ασφαλτοστρωθεί σχεδόν όλο το κομμάτι από Άγιο Νικόλαο έως Πετρίλο, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η ασφαλτόστρωση από Αγίου Νικόλαο προς Βλάσι. Ακόμα, σημείωσε,  ξεκίνησαν οι εργασίες για Λεοντίτο και Μεσοβούνι. Εδώ να υπενθυμίσουμε ότι οι δύο αυτές κοινότητες είχαν, λόγω των επιπτώσεων του “Ιανού”, αποκλειστεί από οποιαδήποτε πρόσβαση.

Εκεί που υπάρχει πρόβλημα σε ότι αφορά στο ξεκίνημα των εργασιών, είναι στη γέφυρα στο Βλάσι, όπου ακόμα δεν έχει στηθεί εργοτάξιο. Πρόβλημα που διαπιστώθηκε με ένταση από ντόπιους και επισκέπτες την θερινή περίοδο και ιδιαίτερα τον Δεκαπενταύγουστο. Οι πληροφορίες που έχουμε, λέει ο κ. Στεργίου, μιλάνε για αναμονή ωρίμανσης της μελέτης, ώστε να μπορέσει να ξεκινήσει η αποκατάσταση.

Επίσης, πρόσθεσε ο δήμαρχος Αργιθέας, υπάρχουν κάποια σημεία που χρήζουν παρεμβάσεων, τα οποία βρίσκονται εκτός της γενικότερης μελέτης της ΤΕΡΝΑ για την περιοχή. Αυτά τα εντοπίζουμε και τα στέλνουμε, θεωρώντας πως υπάρχει η δυνατότητα να συμπεριληφθούν και να υπάρξει σχετική μέριμνα.

Από κει και πέρα τα χρήματα που έχουν έρθει ως επιδότηση στο Δήμο από διάφορα υπουργεία για τον “Ιανό” υπολογίζονται κοντά στα 3 εκατ. ευρώ. Προσπαθήσαμε από την πρώτη στιγμή, μας λέει ο κ. Στεργίου, να ανακουφίσουμε το πρόβλημα. Τα ποσά διατέθηκαν σε αποκαταστάσεις, αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις, δημοτικούς και αγροτικούς δρόμους, σε γέφυρες εντός οικισμών, για θέματα κυρίως ύδρευσης αλλά και αποχέτευσης, για τοιχία αντιστήριξης και θέματα προσβασιμότητας.

Ήταν, κατέληξε ο κ. Στεργίου, μία πολύ δύσκολη κατάσταση και οι επιπτώσεις της συνεχίζουν να είναι ορατές. Ακόμα και τώρα παρουσιάζονται ετεροχρονισμένα προβλήματα, απόρροια την κακοκαιρίας του Σεπτεμβρίου του 2020. Και προσπαθούμε να βρίσκουμε τρόπους να τα επιλύουμε ζητώντας και την κρατική συνδρομή.

Σαφώς, όμως, δύο χρόνια μετά η εικόνα είναι βελτιωμένη αν και απαιτείται πολλή δουλειά για να έρθουμε στο επιθυμητό επίπεδο.

Δήμος Καρδίτσας

Πάνω από 14 εκατ. ευρώ δόθηκαν στον Δήμο Καρδίτσας για αποζημιώσεις και αποκαταστάσεις όπως αναφέρει, σε δήλωσή του στο KarditsaLive.Net, ο Δήμαρχος Βασίλης Τσιάκος.  Και τονίζει ότι πλέον βρισκόμαστε σε καλό δρόμο και οι περισσότερες υποδομές έχουν αποκατασταθεί.

Θυμίζουμε ότι ο Δήμος Καρδίτσας και ειδικότερα η πόλη, βρέθηκαν στο επίκεντρο του “Ιανού” και θεωρούνται από τις περιοχές που επλήγησαν περισσότερο από το καιρικό φαινόμενο.

Η δήλωση του κ. Τσιάκου

.«Μετά τον Ιανό η Δημ. Αρχή έκανε τεράστια προσπάθεια σε όλα τα επίπεδα ώστε να επιστρέψει ταχύτατα η ομαλή λειτουργία της πόλης. Θυμίζω ότι σε διάστημα μικρότερο των 2 εβδομάδων η πόλη και τα χωριά μας είχαν σχεδόν αποκαταστήσει την  καθημερινότητα τους.

Σε δεύτερη φάση δόθηκε τεράστιος αγώνας για να ολοκληρωθεί ταχύτατα η υπόθεση των αποζημιώσεων στο κομμάτι που μας αφορούσε. Δηλαδή το επίδομα βιοτικών αναγκών ύψους 600 ευρώ αλλά και οι ζημιές στην οικοσκευή. Και αυτό το κομμάτι θεωρούμε ότι το διεκπεραιώσαμε με αποτελεσματικό τρόπο. Μάλιστα θα θυμίσω ότι ο τρόπος λειτουργίας στο επίπεδο των αποζημιώσεων για τον “Ιανό” αποτέλεσε μια μανιέρα, έναν οδηγό, για αρκετές ακόμη περιπτώσεις φυσικών καταστροφών που επακολούθησαν.

Ωστόσο ο “Ιανός” άφησε πίσω του καταστραμμένες υποδομές. Στη λογική αυτή διεκδικήσαμε από την κυβέρνηση κονδύλια και θεωρώ ότι πετύχαμε ένα μικρό θαύμα καθώς η κυβέρνηση στάθηκε δίπλα μας.

Στη φάση που βρισκόμαστε τρέχουν οι ασφαλτοστρώσεις για τους δρόμους που κατέστρεψε ο “Ιανός”, έχουν γίνει μεγάλες αποκαταστάσεις εντός των ορίων των οικισμών του Δήμου μας με 7 εργολαβίες συνολικού ύψους 2,5 εκατ. ευρώ, ιδιαίτερα στις περιοχές που χτύπησε περισσότερο το ακραίο φαινόμενο. Από εκεί και πέρα εξασφαλίσαμε, χρήματα για αποκαταστάσεις σε πεζοδρόμια που θα ξεκινήσουν άμεσα, έγινε αποκατάσταση του βιολογικού της Καρδίτσας που είχε υποστεί μεγάλες ζημιές,  υλοποιούμε την εργολαβία αποκατάστασης του Δημοτικού Γηπέδου ύψους 1 εκατ. ευρώ που επλήγη από τον “Ιανό” και φυσικά συνεχίζουμε να παρεμβαίνουμε όπου χρειάζεται.

Συνολικά πάνω από 14 εκατ. ευρώ δόθηκαν στο Δήμο Καρδίτσας για αποζημιώσεις και αποκαταστάσεις. Εκείνο βέβαια που συνεχίζουμε να διεκδικούμε σε επίπεδο Δήμου από την κυβέρνηση είναι η ολική αποκατάσταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων που έχει υποστεί σημαντικές ζημιές όχι μόνο από τον “Ιανό” αλλά και από την φθορά που προκαλεί ο χρόνος.

Σε κάθε περίπτωση θεωρώ ότι πλέον βρισκόμαστε σε ένα πολύ καλό επίπεδο και οι περισσότερες υποδομές μας έχουν αποκατασταθεί ενώ έγιναν και αρκετά αντιπλημμυρικά έργα από την περιφέρεια και το υπουργείο υποδομών. Ωστόσο, ένα πάγιο ζητούμενο μας το οποίο χρειάζεται χρόνο για να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί είναι μια ολοκληρωμένη πρόταση, η οποία στη συνέχεια θα μετουσιωθεί σε έργο, για το τι θα πρέπει να γίνει ώστε η περιοχή να μην αντιμετωπίσει αντίστοιχα πλημμυρικά φαινόμενα στο μέλλον». 

Δήμος Λίμνης Πλαστήρα

.Η ολοκλήρωση του οδικού κυκλώματος της λίμνης Πλαστήρα, είναι μία σημαντική εκκρεμότητα, μας λέει ο δήμαρχος Παναγιώτης Νάνος. Από την περιφέρεια που έχει την σχετική αρμοδιότητα έχουν υπάρξει σημαντικές παρεμβάσεις αλλά υπάρχουν ακόμα πολλά που πρέπει να γίνουν για να μιλήσουμε για πλήρη αποκατάσταση. Επίσης επιβάλλεται να γίνουν εργασίες για να καταστούν λειτουργικές 2-3 γέφυρες, όπως της Φυλακτής, που δόθηκε μεν προσωρινά σε κυκλοφορία, αλλά πρέπει να ολοκληρωθεί η παρέμβαση. Ακόμα ο δήμαρχος Λίμνης Πλαστήρα έθιξε και ένα θέμα που είχε θίξει από την πρώτη στιγμή. Είναι η αθέατη πλευρά των επιπτώσεων, ανέφερε χαρακτηριστικά και έχει να κάνει με την ανεξακρίβωτη, αλλά οπωσδήποτε πολύ μεγάλη ποσότητα φερτών υλικών που εναπόθεσε η κακοκαιρία στον πυθμένα της λίμνης. Πρέπει να βρεθεί τρόπος, συνέχισε, να χαρτογραφηθεί ο πυθμένας και να επαναπροσδιορισθεί η χωρητικότητα.

Αναφορικά, τώρα, με τις παρεμβάσεις που έγιναν από τον Δήμο, ο κ. Νάνος μας είπε ότι τα χρήματα που ήρθαν ως ενίσχυση από το υπουργείο εσωτερικών και διατέθηκαν από τον Δήμο σε αποκαταστάσεις, ανέρχονται σε 5,3 εκατομμύρια ευρώ, ενώ εκκρεμεί η έγκριση ενός τεχνικού δελτίου με προϋπολογισμό έργων 620 χιλ.

Με αυτά τα κονδύλια, τονίζει ο κ Νάνος, προχωρήσαμε σε παρεμβάσεις σε τοπικές κοινότητες που είχαν μεγάλα προβλήματα πρόσβασης όπως η Φυλακτή και η Πεζούλα και στις δύο εισόδους της, αποκαταστήσαμε δίκτυα ύδρευσης και αποχετευτικά δίκτυα, τοιχία και δρόμους εντός των οικισμών, όπως και τμήματα της αγροτικής οδοποιίας. Οι ζημιές στις υποδομές, κατέληξε, ήταν μεγάλες και διάσπαρτες, με δυσκολίες πρόσβασης και απαιτήθηκε πολύ μεγάλη προσπάθεια για να φθάσουμε στην σημερινή κατάσταση. Φυσικά συνεχίζουμε και διεκδικούμε κονδύλια μέχρι την πλήρη αποκατάσταση.

Δήμος Παλαμά

.Ο Δήμος Παλαμά, λέει στη ηλεκτρονική μας εφημερίδα ο δήμαρχος Γ. Σακελλαρίου επιχορηγήθηκε με 1.000.000 ευρώ από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για αποκατάσταση έργων οδοποιίας σε αγροτικούς αλλά και αστικούς δρόμους και με 1.886.485 ευρώ από το Υπουργείο Εσωτερικών με τα χρήματα να κατανέμονται σε: Μίσθωση μηχανημάτων, προμήθεια οικοδομικών υλικών και υλικών οδοποιίας, αποκαταστάσεις αντλιοστασίων, αντλητικά συγκροτήματα, ηλεκτρολογικό υλικό για αγροτικό εξηλεκτρισμό και φωτισμό, απολυμάνσεις, καθαρισμοί καναλιών, αποκαταστάσεις αρδευτικών δικτύων, συντηρήσεις θυροφραγμάτων και γεωτρήσεων, μεταφορές κατεστραμμένων υλικών, αποκαταστάσεις κοινοχρήστων χώρων, επισκευές αγροτικής και αστικής οδοποιίας κ.α. 

Ακόμη Η ΔΕΥΑΠ επιχορηγήθηκε με 313.486 ευρώ για έργα αποκατάστασης στις εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού που είχε κατακλειστεί από το νερό.

Τα χρήματα που δόθηκαν μέσω του Δήμου για επίδομα πρώτων βιοτικών αναγκών και αντικατάσταση οικοσκευών προς τους δημότες που τα σπίτια τους πλημύρισαν ανέρχεται στο ποσό των 497.370 ευρώ και κατανεμήθηκε σε 252 άτομα. Ακόμη δόθηκαν 119.200 ευρώ σε 184 οικογένειες για ζημιές από το νερό σε βοηθητικούς χώρους των οικιών.

Το αίτημα που δυστυχώς δεν ικανοποιήθηκε, παρότι ήταν αντικειμενικά απολύτως αναγκαίο, τονίζει ο κ. Σακελλαρίου είναι ότι δεν δόθηκε καμία έκτακτη χρηματοδότηση στους Δήμους για λειτουργικές δαπάνες και τα πολλά έξοδα που έγιναν καλύφθηκαν από τον προϋπολογισμό τους.

Ενδεικτικά ο Δήμος Παλαμά για 10 τουλάχιστον ημέρες σίτιζε πάνω από 250 άτομα που  δεν είχαν την δυνατότητα να μαγειρέψουν,  κάλυψε την φιλοξενία σε ξενοδοχεία της περιοχής δεκάδων πληγέντων δημοτών του, είχε υπερκατανάλωση στα καύσιμα, αφού για πάνω από 20 ημέρες τα μηχανήματα του Δήμου δούλευαν σχεδόν σε 24ωρη βάση, ή την  πρόσληψη προσωπικού με τετράμηνες συμβάσεις για την αποκατάσταση των ζημιών. Το αίτημα χρηματοδότησης λειτουργικών εξόδων είναι ενεργό και ευελπιστούμε στην επανεξέτασή του από το Υπ. Εσωτερικών, κατέληξε.

Δήμος Σοφάδων

.Περίπου 3,2 εκατ. ευρώ διατέθηκαν στο Δήμο Σοφάδων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις από τον “Ιανό”, όπως τονίζει στην ηλεκτρονική μας εφημερίδα ο δήμαρχος κ. Θάνος Σκάρλος. Αρχικά δόθηκαν 200 χιλιάδες προκειμένου να πληρωθούν τα μηχανήματα που δούλευαν τις πρώτες ημέρες μετά το καταστροφικό πέρασμα του μεσογειακού κυκλώνα και κατόπιν χορηγήθηκαν 2 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Εσωτερικών και 1 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Υποδομών, για να μπορέσουν  να γίνουν  αποκαταστάσεις σε πληγείσες υποδομές.

Τα κονδύλια αυτά συνεχίζει ο κ. Σκάρλος, διατέθηκαν για οδικά έργα, αγροτική οδοποιία, για τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης για τοιχία αντιστήριξης και για άλλες υποδομές, μικρότερες ή μεγαλύτερες που υπέστησαν ζημιές.

Παράλληλα διεκπεραιώσαμε, προσθέτει, με επιτυχία και ταχύτητα, το κομμάτι που μας αναλογούσε στην διαδικασία χορήγησης των βοηθημάτων σε νοικοκυριά που επλήγησαν.

Σήμερα, δυο χρόνια μετά τον “Ιανό” υπάρχουν ακόμα τα σημάδια του αλλά έχει σημειωθεί και πολύ μεγάλη πρόοδος. Για τον Δήμο μας, τονίζει έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα της Περιφέρειας, έργα ύψους προϋπολογισμού 2,1 εκατ. ευρώ. Από αυτά το 1,1 αφορά παρεμβάσεις αντιπλημμυρικού χαρακτήρα και τα υπόλοιπα σε οδοποιία. Με την ολοκλήρωσή τους θα έχει καλυφθεί το κομμάτι των μεγάλων απαιτούμενων αποκαταστάσεων.

Το ζητούμενο είναι, κατέληξε ο δήμαρχος Σοφάδων, να φθάσει ο νομός σε ένα σημείο αντιπλημμυρικής θωράκισης, ώστε να μην υπάρξει πιθανότητα στο μέλλον να ξαναζήσουμε τέτοιες καταστάσεις.  Και πάνω σ΄ αυτό πρέπει να δουλέψουμε όλοι εντατικά.

Δήμος Μουζακίου

.Ο Δήμος Μουζακίου μοιάζει να είναι αυτός που συνεχίζει να έχει τις περισσότερες ανοιχτές πληγές από τον “Ιανό”. Ένας Δήμος, που μαζί με τον Δήμο Καρδίτσας είχαν την θλιβερή “πρωτοκαθεδρία” σε μέγεθος ζημιών και προβλημάτων. Όπως τονίζει στο KarditsaLive.Net ο δήμαρχος κ. Φάνης Στάθης ο δήμος πέραν των αποκαταστάσεων που έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ, έχει υποστεί κοστολογημένες ζημιές 50 εκατ. ευρώ και του έχουν χορηγηθεί 5 εκατ. ευρώ. Έχουμε στείλει, ανέφερε χαρακτηριστικά, τεχνικά δελτία για έργα 45 εκατ. ευρώ και δεν έχουμε χρηματοδοτηθεί για κανένα.

Τα 5 εκατ. ευρώ. που ήρθαν, συνεχίζει, χρησιμοποιήθηκαν για να αποκατασταθούν κτιριακές υποδομές, ζημιές στο οδικό δίκτυο, κοινόχρηστοι χώροι, το αρδευτικό δίκτυο που είχε πληγεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, το δίκτυο ύδρευσης, ενώ προχωρήσαμε και στην χρηματοδότηση δύο πολύ σημαντικών μελετών. Η μία για την περιοχή της Οξυάς και μία για το δημοτικό δίκτυο άρδευσης.

Τη δεδομένη στιγμή, τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε με ανένταχτα έργα, τονίζει ο δήμαρχος Μουζακίου, είναι οι αποκαταστάσεις στο ορεινό οδικό δίκτυο και ειδικά στην περιοχή της Οξυάς (έργα προϋπολογισμού 9,7 εκατ. ευρώ καταγράφει η μελέτη που προαναφέραμε), και παρεμβάσεις στον Πάμισο, στα ορεινά, πριν και μετά το Μουζάκι. Ακόμα πολύ σημαντικό θέμα είναι ο κομμένος δρόμος Μουζάκι – λίμνη Πλαστήρα στο Μύλο Ανθοχωρίου όπως και η πλήρης αποκατάσταση της αγροτικής οδοποιίας, που καταστράφηκε από τον “Ιανό” και περιμένουμε να ενταχθεί στο “Τρίτσης”.

Για τα έργα που κατασκευάζονται από την ΤΕΡΝΑ, ο κ. Στάθης μας είπε ότι ο περιφερειακός είναι έτοιμος και θα δοθεί στην κυκλοφορία μόλις τοποθετηθούν και τα φωτιστικά ώστε να μην υπάρχουν θέματα ασφαλείας. Προς ολοκλήρωση βαίνει και η πεζογέφυρα στο Μουζάκι. Στη γέφυρα Μπαλάνου, που έχει καθαιρεθεί, η κυκλοφορία γίνεται από την πρόχειρη κατασκευή που έγινε από την περιφέρεια αλλά γίνονται εργασίες στη βάση της για να κατασκευαστεί η καινούργια. Αντίθετα δεν έχουν ξεκινήσει παρεμβάσεις στην γέφυρα “Καραϊσκάκη” που οδηγεί προς Κρυοπηγή με την κυκλοφορία εδώ να γίνεται μέσω της γέφυρας Μπέλεϋ που έχει τοποθετηθεί.

Οι εργασίες στον Πάμισο στο Μουζάκι προχωράνε με ικανοποιητικό ρυθμό και είναι χαρακτηριστικό ότι ο κ. Στάθης μίλησε για έργο πραγματικής θωράκισης της πόλης. Τέλος, το Κ.Υ. Μουζακίου περιμένει την οικοδομική άδεια, που αναμένεται μέσα στο Σεπτέμβριο, για να αρχίσουν εργασίες στο οικόπεδο που παραχώρησε ο Δήμος.

Κλείνοντας, την συζήτηση ο δήμαρχος Μουζακίου υπογράμμισε ότι αυτό που περιμένει είναι η ανακοίνωση της έναρξης των διαδικασιών που θα οδηγήσουν στην κατασκευή του φράγματος Μουζακίου. Δεσμεύτηκε, υπογράμμισε, γι αυτό ο πρωθυπουργός στην τελευταία του επίσκεψη. Είναι ένα έργο που δεν θα θωρακίσει μόνο το Δήμο Μουζακίου αλλά τη μισή και πλέον Θεσσαλία. 

Π.Κ.

Πηγή: https://www.karditsalive.net/karditsa/topiki-epikerotita/%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CF%8C%CF%82-2-%CF%87%CF%81%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%B1-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%AC%2C-%CE%B7-%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%80%CE%AC%CE%B8%CE%B5%CE%B9%CE%B1-%CE%B5%CF%80%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%AC%CF%82-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B5%CF%87%CE%AF%CE%B6%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%B9

Comments are closed.

%d bloggers like this: