Τι αφορούσε η απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής
Η απόφαση που έλαβε ομόφωνα στις 2 Δεκεμβρίου η Δημοτική Επιτροπή Παλαμά ενέκρινε το σχέδιο προγραμματικής σύμβασης του Δήμου με την προαναφερθείσα ΑμΚΕ που με έδρα τα Ιωάννινα και δραστηριοποιούμενη στο χώρο της ψυχικής υγείας υπό την εποπτεία του Υπουργείου Υγείας, έχει αναπτύξει και λειτουργεί μια Στεγαστική Δομή Ψυχικής Υγείας Οικοτροφείου Α1 στην Περιφέρεια Ηπείρου, και πιο συγκεκριμένα στο Δήμο Φιλιατών, μια Κινητή Μονάδα παιδιών και εφήβων στην Περιφέρεια Ηπείρου και δύο Κέντρα Ημέρας για άτομα με Άνοια και για άτομα με Αυτισμό στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσπρωτίας.
Αντικείμενο της Προγραμματικής Σύμβασης αποτελεί η συνεργασία των συμβαλλομένων μερών στο πλαίσιο λειτουργίας Μονάδας Κέντρο Ημέρας με κινητά κλιμάκια για άτομα με άνοια/Alzheimer και συναφείς διαταραχές στον Δήμο Παλαμά με χρηματοδότηση από Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, έπειτα από υποβολή σχετικής πρότασης σε Δράση, η οποία προκηρύχθηκε με την με Αρ. Πρωτ.: Γ3β/Γ.Π./οικ 55290, απόφαση του Υπουργείου Υγείας.
Το σκεπτικό της ακύρωσης
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η ακυρωτική απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μετά την αποστολή στις 6/12/2024 της απόφασης της Δ.Ε. προς έγκριση, η Αποκεντρωμένη ζήτησε συμπληρωματικά στοιχεία και διευκρινίσεις από το Δήμο Παλαμά χωρίς να λάβει μέχρι σήμερα απαντήσεις στα σχετικά της έγγραφα.
Επί της ουσία η βασική ένσταση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης εστιάζει στο 1ο άρθρο της σύμβασης όπου αναφέρεται ότι «Αντικείμενο της παρούσας προγραμματικής σύμβασης αποτελεί η συνεργασία των συμβαλλόμενων μερών στο πλαίσιο λειτουργίας της Μονάδας ΚΗ με κινητά κλιμάκια για άτομα με άνοια………, η οποία προκηρύχθηκε με την με αρ. πρωτ. Γ3β/Γ.Π./οικ.55290, εφόσον αυτή κατακυρωθεί στην ΑμΚΕ ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΕΝΤΡΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ….».
Κατά την Αποκεντρωμένη «δεν είναι δυνατή η έκδοση εκτελεστής διοικητικής πράξης για τη σύναψη της εν λόγω προγραμματικής σύμβασης υπό την αναβλητική αίρεση κατακύρωσης στην εν λόγω ΑμΚΕ προγράμματος (Π.Ε.Π.) για την υλοποίηση της αναφερόμενης στην προγραμματική σύμβαση πράξης.»
Επιπλέον, η απόφαση της Αποκεντρωμένης εστιάζει και στο άρθρο 3 «Πόροι υλοποίησης του έργου – προϋπολογισμός» της εν λόγω προγραμματικής σύμβασης όπου σχετικά με το κόστος κάθε Κέντρου Ημέρας Ολοκληρωμένης Φροντίδας αναφέρεται ότι «Το κόστος της ανάπτυξης και λειτουργίας της εν λόγω μονάδας θα καλυφθεί από Π.Ε.Π. Οι προϋπολογισμοί διαμορφώνονται ως κάτωθι:
Σύμφωνα λοιπόν με την Αποκεντρωμένη «στον προϋπολογισμό της εν λόγω προγραμματικής σύμβασης, ο οποίος αποτελεί ουσιώδη όρο αυτής (άρθρο 100 παρ.2α ν.3852/2010) γίνεται αναφορά σε ποσά που αφορούν την λειτουργία Κ.Η.Ο.Φ με αυτούσια μεταφορά των στοιχείων του προϋπολογισμού της υπ’ αριθμ. Γ3β/Γ.Π./οικ.55290/22.10.2024 (ΑΔΑ: ΨΕΤΕ465ΦΥΟ-ΦΡΟ) απόφασης του Υφυπουργού Υγείας με θέμα: «Έγκριση από άποψη σκοπιμότητας για την ανάπτυξη Μονάδων Ολοκληρωμένης Φροντίδας ενηλίκων μέσω Κέντρων Ημέρας με κινητά κλιμάκια για άτομα με άνοια/Alzheimer και συναφείς διαταραχές», χωρίς όμως να προκύπτει το κόστος που βαρύνει τον Δήμο Παλαμά ως συμβαλλόμενο φορέα και ο τρόπος κάλυψης αυτού.»
Με βάση λοιπόν τα ανωτέρω, η Αποκεντρωμένη έκρινε ότι η υπ’ αριθμ. 273/2024 απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής του Δήμου Παλαμά, πρέπει να ακυρωθεί ως μη νομίμως εκδοθείσα. Κατά της ακυρωτικής απόφασης μπορεί να ασκηθεί προσφυγή ενώπιον της επιτροπής του άρθρου 152 του Ν. 3463/2006, στην έδρα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας από οποιονδήποτε έχει έννομο συμφέρον, εντός προθεσμίας 1 μηνός από την έκδοση της απόφασης ή την κοινοποίησή της ή αφότου έλαβε γνώση αυτής.
Κωστής Κριτσιάνης