ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ ΚΩΣΤΑ ΤΣΙΑΡΑ
10 June 2023
Φράγμα Καχόβκα: Πότε θα η ροή του Δνείπερου θα ξαναγίνει κανονική
10 June 2023

Γιατί αργεί η αποκλιμάκωση των τιμών στο ράφι

Σε υψηλά βαρομετρικά εξακολουθούν να βρίσκονται οι τιμές σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, με τις «επιδόσεις» του Μαΐου να είναι κατά τι αυξημένες σε σχέση με τους προηγούμενους δύο μήνες, στο 11,6%, έναντι 11,4% τον Απρίλιο και 11,3% τον Μάρτιο, υποδεικνύοντας ότι ο ορίζοντας του αποπληθωρισμού στο ράφι παραμένει μακρινός.

Για τη βιομηχανία και σε δεύτερο χρόνο για τη λιανική οι συνθήκες παραμένουν ευμετάβλητες – παρά τη διαφαινόμενη αποκλιμάκωση της ενεργειακής κρίσης. Το «χρηματιστήριο» στις πρώτες και δεύτερες ύλες και στα κόστη μεταφοράς εξακολουθεί να κινείται σε τέμπο αβεβαιότητας, γεγονός που επηρεάζει τις νέες
συμφωνίες με τους προμηθευτές και οδηγεί σε πολύ συντηρητικές κινήσεις σε όρους χάραξης τιμολογιακών και λοιπών εμπορικών πολιτικών.

Τα αποθέματα προϊόντων

Την ίδια ώρα, τα αποθέματα προϊόντων που παρήχθησαν με αυξημένα κόστη καθιστούν «απαγορευτική» τη μείωση τιμών στους καταλόγους χονδρικής. Σε αυτό το πλαίσιο, οι προβλέψεις για την πορεία των τιμών καταναλωτή στα είδη πρώτης ανάγκης παραμένουν πολύ φειδωλές.

Οι πολυεθνικοί παίκτες δείχνουν να διατηρούν τη στρατηγική των ανατιμήσεων για να θωρακίσουν την κερδοφορία τους, ενώ οι εγχώριοι παίκτες που είναι πιο εξαρτημένοι από την πορεία των όγκων προσπαθούν να «ισορροπήσουν» τους δείκτες βιωσιμότητας στον άξονα της αποφυγής νέων ανατιμήσεων.

Για τον εγχώριο καταναλωτή, οι τιμές σε βασικά είδη διατροφής είναι κατά 11,6% υψηλότερες σε σχέση με πέρυσι, όταν ήδη ο τιμάριθμος άγγιζε επιδόσεις-ρεκόρ και ο δείκτης τιμών στην ομάδα διατροφή κατέγραφε αύξηση 12,1%. Συνεπώς, ακόμα και η προσπάθεια διατήρησης σταθερών των τιμοκαταλόγων σηματοδοτεί μια «στασιμοακρίβεια» στο καλάθι του νοικοκυριού.

Επί της ουσίας, τόσο τα δεδομένα όσο και τα «μηνύματα» από την αγορά δείχνουν ότι η αποκλιμάκωση των υψηλών τιμών στο ράφι αργεί ακόμα να ξεκινήσει.

«Στάση αναμονής» για γαλαντόμους τουρίστες

«Βαρόμετρο» για την πορεία των τιμών, πέρα από τη διατήρηση μιας διαφαινόμενης «σταθερότητας» στις αγορές τους προσεχείς μήνες, θεωρείται και η ποιότητα του τουριστικού ρεύματος τη φετινή θερινή σεζόν.

Μέχρι στιγμής, η αγορά δεν έχει «υποδεχθεί» γαλαντόμους τουρίστες, με αποτέλεσμα οι διακινούμενοι όγκοι στη χονδρική να μην εμφανίζουν τις προσδοκώμενες επιδόσεις. Το «ανάχωμα» της λιανικής για τη βιομηχανία παραμένει, με δεδομένο ότι παρά τις αυξημένες τιμές οι απώλειες στους όγκους πωλήσεων τουλάχιστον στην οργανωμένη λιανική κινούνται σε διαχειρίσιμα ποσοστά, της τάξεως του 1%-2%.

Ωστόσο, η επίδοση στο HoReCa αποτελεί κυρίαρχο παράγοντα για τη βιομηχανία -καθώς το συγκεκριμένο κανάλι απορροφά σημαντικό μέρος του χαρτοφυλακίου της πλειονότητας των επιχειρήσεων- και θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το πώς θα εξελιχθεί η τιμολογιακή πολιτική των εταιρειών από τον Οκτώβριο και μετά.

Μπορεί οι δείκτες της επισκεψιμότητας τουριστών στη χώρα μας να κινούνται σε ανοδική τροχιά δημιουργώντας αισιοδοξία, ωστόσο το στοιχείο αυτό δεν εγγυάται ότι το «ταμείο» της σεζόν θα είναι αντίστοιχα ανοδικό για την αγορά.

Ήδη, το δίμηνο Απριλίου-Μαΐου δεν ήταν το αναμενόμενο σε όρους πωλήσεων, καθώς ο καιρός δεν ήταν σύμμαχος της αγοράς, με βασικά εποχιακά προϊόντα, όπως για παράδειγμα μπίρες, μη αλκοολούχα ποτά και σνακ, να πλήττονται σημαντικά.

Παράλληλα, τα πρώτα δείγματα γραφής των ξένων επισκεπτών δείχνουν ότι οι διακοπές πραγματοποιούνται με «σφικτό» budget και οι τουρίστες έχουν προϋπολογίσει το ημερήσιο κόστος των δαπανών τους τόσο στη διατροφή όσο και στη διασκέδαση, ενώ στις περιπτώσεις αυτών που επιλέγουν τα all inclusive πακέτα οι δαπάνες κατανάλωσης είναι ακόμα πιο περιορισμένες.

Comments are closed.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
%d bloggers like this: