Ολοκληρώθηκε η 6η υβριδική, μέσω τηλεδιάσκεψης, Συνεδριακή Διαδικασία της ΚΕΔΕ με ψηφιακό «οικοδεσπότη» την ΠΕΔ Πελοποννήσου.
Στη Διάσκεψη πήραν μέρος 55 μέλη της Γενικής Συνέλευσης, δήμαρχοι, αιρετοί και στελέχη της ΠΕΔ.
Δημήτρης Παπαστεργίου: Με τις προτάσεις μας βάζουμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τη χώρα, σε νέα πορεία
Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ ανέδειξε το ζήτημα της αλλαγής του Νόμου 4412 που αφορά τις προμήθειες, που αποτελούσε πάγιο αίτημα της Αυτοδιοίκησης και εμπόδιο για την γρήγορη υλοποίηση έργων και παρεμβάσεων.
Παράλληλα, υπήρξε αναφορά στο περιεχόμενο της έκθεσης της Επιτροπής Πισσαρίδη, η οποία παραδόθηκε πριν λίγες μέρες στην Κυβέρνηση, στην οποία περιγράφεται ποιος πρέπει να είναι ο σύγχρονος ρόλος της αυτοδιοίκησης και ποια βήματα πρέπει να γίνουν στη χώρα, ώστε οι Δήμοι να συμβάλουν ουσιαστικά στην αναπτυξιακή επανεκκίνηση της Ελλάδος.
Ο κ. Παπαστεργίου τόνισε επίσης την ανάγκη μεγαλύτερης οικονομικής χρηματοδότησης των Δήμων, που λόγω της πανδημίας έχουν αναγκαστεί να προβούν σε μεγάλες δαπάνες ενώ αντίστοιχα μεγάλες είναι και οι απώλειες στα έσοδά τους.
Οι αλλαγές στον 4412 αφορούν την καθημερινή λειτουργία των Δήμων
Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ έκανε αναφορά στις βασικές αλλαγές που προβλέπει ο νέος νόμος που θα αντικαταστήσει τον 4412, τονίζοντας ότι χρειάζεται ακόμη μελέτη και βελτιώσεις. Οι Επιτροπές της ΚΕΔΕ θα τον αναλύσουν ακόμη περισσότερο γιατί αυτός ο νόμος αφορά την καθημερινή λειτουργία των Δήμων κι επηρεάζει άμεσα την καθημερινότητα των τοπικών μας κοινωνιών.
Μεταξύ των αλλαγών προβλέπονται μεταξύ άλλων και τα παρακάτω:
Αυξάνονται τα όρια των απευθείας αναθέσεων για αγαθά-υπηρεσίες και μελέτες από 20 σε 30 χιλιάδες ευρώ
Αντίστοιχα για τα έργα το όριο αυξάνεται στις 60 χιλιάδες ευρώ.
Τροποποιείται η διαδικασία της απευθείας ανάθεσης συμβάσεων έργων, μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών. Μπορούν να ανατεθούν από κάθε αναθέτουσα αρχή κατ’ έτος, μία ή περισσότερες συμβάσεις, συνολικού προϋπολογισμού μέχρι ποσοστού 10% των πιστώσεων της αναθέτουσας αρχής κατ΄ έτος, για ανάθεση συμβάσεων έργων, μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών επιστημονικών υπηρεσιών, αντίστοιχα.
Κανένας ανάδοχος ή ελεγχόμενο από αυτόν φυσικό ή νομικό πρόσωπο που έχει αναλάβει έργο με απευθείας ανάθεση, δεν θα έχει δικαίωμα να συνάψει νέα σύμβαση με την ίδια αναθέτουσα αρχή για διάστημα 12 μηνών.
Τερματίζεται η διαδικασία των συνοπτικών διαγωνισμών, αφού με την υιοθέτηση του νέου πλαισίου δεν θα υπάρχει πλέον πρόβλημα για την έγκαιρη προώθηση των αναθέσεων και της άμεσης προώθησης έργων.
Δίνεται η δυνατότητα ανάθεσης σύμβασης ενεργειών τεχνικής βοήθειας, στα πλαίσια εκτέλεσης συγχρηματοδοτούμενων έργων, μέχρι του ποσού των 60.000 € , αντί 40.000 € που ισχύει σήμερα.
Ενισχύεται η διαφάνεια με την υποχρεωτική χρήση ΕΣΗΔΗΣ από τις αναθέτουσες αρχές σε όλες τις διαδικασίες ανάθεσης με αντικείμενο άνω των 30.000 € αντί των 60.000 €, που ισχύει σήμερα.
Τι προβλέπει η Επιτροπή Πισαρίδη για την Τοπική Αυτοδιοίκηση
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην έκθεση της Επιτροπής Πισσαρίδη, με βασικότερα σημεία τα παρακάτω:
Η Έκθεση αναγνωρίζει ότι η Τ.Α στην Ελλάδα έχει περιορισμένες αρμοδιότητες σε σχέση με ό,τι ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι δαπάνες, υπολογισμένες για το 2010 ήταν το 2,8% του ΑΕΠ ενώ μέσος όρος για την Ε.Ε. ήταν 16,6%. Σήμερα τα ποσά αυτά είναι πολύ παρακάτω. Και βεβαίως το 2010 η Τ.Α. είχε 60% περισσότερη χρηματοδότηση από ότι σήμερα.
Αναγνωρίζει τις επικαλύψεις αρμοδιοτήτων και τις καθυστερήσεις που αυτή συνεπάγεται, λόγω της εμπλοκής πολλών βαθμών διοίκησης για ένα ζήτημα.
Αναγνωρίζει τον μη ξεκάθαρα καθορισμένο τρόπο κατανομής των πόρων από το Κεντρικό Κράτος προς την αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ Βαθμού.
Αναφέρει τον ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο που καλείται να παίξει η Τ.Α στις νέες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί.
Με βάση αυτές τις διαπιστώσεις στην Έκθεση περιλαμβάνονται μια σειρά από προτάσεις όπως :
Η ενισχυμένη συμμετοχή της Τ.Α σε μια σειρά από αρμοδιότητες κι ευθύνες, όπως τα χωροταξικά σχέδια, τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια καθώς και ο καθορισμός των χρήσεων γης. Οι συγκεκριμένες αρμοδιότητες προτείνεται να αποτελούν ευθύνη των Δήμων, αρκεί να διασφαλιστεί ότι θα υπάρχει ένας κοινός κώδικας των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων της χώρας μεταξύ τους.
Τη μεταφορά αρμοδιοτήτων σε τοπικό επίπεδο, όπως είναι η χωροταξία και η εκπαίδευση.
Τη συγχώνευση των φόρων της ακίνητης περιουσίας και τη μεταφορά μέρους αυτών σε τοπικό επίπεδο. Σημείο που απαιτεί προσοχή από πλευράς αυτοδιοίκησης, καθώς η μεταφορά των πόρων αυτών προς τους Δήμους δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αποτελέσει αφορμή για περαιτέρω μείωση των ΚΑΠ των Δήμων.
Τη μεταβίβαση πόρων από το Κεντρικό Κράτος προς την αυτοδιοίκηση, ανάλογα με τις αρμοδιότητες κι ευθύνες που τις μεταφέρονται και σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Κάτι που αποτελεί πάγιο και διαχρονικό αίτημα της ΚΕΔΕ και της Τ.Α.
Τον εκσυγχρονισμό του συστήματος εκπαίδευσης, με συμμετοχή και ρόλο της αυτοδιοίκησης. Ζήτημα που έχει τεθεί και στις συνεδριακές διασκέψεις.
Προτείνει ένα όχι ιδιαίτερα ξεκάθαρο μαθηματικό μοντέλο για την κατανομή των πόρων, πάνω στο οποίο θα υπάρξει ολοκληρωμένη και τεκμηριωμένη πρόταση από την ΚΕΔΕ.
Προτείνει τη λειτουργία Μητροπολιτικών Δήμων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ θέση της ΚΕΔΕ είναι ο Πρώτος Βαθμός Μητροπολιτικής Διοίκησης.
Προτείνει το διευρυμένο ρόλο των Δήμων στις αστικές αναπλάσεις, στον Πολιτισμό, τις ΟΧΕ και τις ΣΒΑ.