Ως μια από τις πιο σημαντικές και οραματικές πλευρές της αυτοδιοίκησης, χαρακτήρισε τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Δημήτρης Παπαστεργίου, κατά την παρέμβασή του στην ημερίδα που διοργάνωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Όπως είπε «οι πόλεις μας αλλάζουν όπως αλλάζουν και οι ανάγκες μας. Καλούμαστε να σχεδιάσουμε τις πόλεις μας για τα επόμενα χρόνια». Και κατέληξε ότι, “είναι σημαντικό να μιλάμε τεχνικά για τα ΣΒΑΚ, αλλά θα πρέπει να δούμε και την επόμενη ημέρα. Πώς θα τα ολοκληρώσουμε και βασικά πώς θα τα χρηματοδοτήσουμε. Αφού αν δεν βρούμε τους σχετικούς πόρους, θα μείνουν ως μερικοί ακόμη φάκελοι κλεισμένοι μέσα σε ντουλάπες”.
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, στάθηκε και στα εμπόδια που υπάρχουν στο δρόμο υλοποίησης των ΣΒΑΚ, όπως ο “εξαντλητικά” αργός νόμος για τις δημόσιες συμβάσεις και προμήθειες , οι πολλαπλοί έλεγχοι αποφάσεων και μελετών της Τ.Α από Αποκεντρωμένες διοικήσεις και φορείς οι οποίοι δεν διαθέτουν τα κατάλληλα εργαλεία γι’ αυτό, και η υποστελέχωση των Δήμων.
Τέλος αναφέρθηκε εμφατικά στις «έξυπνες» πόλεις λέγοντας χαρακτηριστικά : «Οι «έξυπνες» πόλεις για κάποιους είναι μια «καραμέλα». Για εμάς είναι οι πόλεις που προνοούν για τους πολίτες τους!».
Αναλυτικά η παρέμβαση του προέδρου της ΚΕΔΕ Δημήτρη Παπαστεργίου, στην Ημερίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Οι πόλεις μας αλλάζουν, όπως αλλάζουν και οι ανάγκες μας. Καλούμαστε να σχεδιάσουμε τις πόλεις μας για τα επόμενα χρόνια. Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) είναι μία από τις πιο σημαντικές και οραματικές πλευρές της αυτοδιοίκησης.
Πρωτοβουλίες και τόλμη
Πρέπει άμεσα να δράσουμε ώστε οι πολίτες να νιώσουν τις αλλαγές το συντομότερο δυνατόν!
Υπάρχουν όμως εμπόδια όπως:
· Ο εξαντλητικά αργός νόμος για τις δημόσιες συμβάσεις και προμήθειες, ο γνωστός «4412».
· Οι πολλαπλοί έλεγχοι αποφάσεων και μελετών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από Αποκεντρωμένες διοικήσεις και φορείς που αντικειμενικά δεν μπορούν να κάνουν αυτό που πρέπει να γίνεται αφού δεν έχουν τα κατάλληλα εργαλεία. Είναι άλλο πράγμα ο έλεγχος και εντελώς διαφορετικό η κωλυσιεργία. Έτσι αντί να λύνονται, δημιουργούνται προβλήματα εκεί που δεν υπάρχουν.
· Υποστελέχωση πολλών Δήμων της χώρας.
Ελπίζουμε για όλα τα παραπάνω, σύντομα, να υπάρξουν θετικές εξελίξεις με έναν τρόπο: Με την απλούστευση των διαδικασιών δημοπράτησης και την επιτάχυνση τους, με την κατάργηση περιττών ελέγχων και με την δημιουργία μιας δομής υποστήριξης των Δήμων σε τεχνικό επίπεδο μέσω της ΕΕΤΑΑ (Ελληνικής Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης).
«Έξυπνες» πόλεις
Οι «έξυπνες» πόλεις για κάποιους είναι μια «καραμέλα». Για εμάς είναι οι πόλεις που προνοούν για τους πολίτες τους!
«Έξυπνες πόλεις είναι πρωτίστως και κυρίως οι ασφαλείς πόλεις.
· Οι πόλεις που ξυπνάς το πρωί και ξέρεις τι σε περιμένει, που ξέρεις σε πόση ώρα θα φτάσεις στη δουλειά σου. Πεδίο δόξης λαμπρό για την τεχνολογία –που πλέον είναι εύκολα προσβάσιμη.
· Οι πόλεις που αφαιρούν χώρο από το αυτοκίνητο και τον δίνουν στο πεζό,το ποδήλατο, το εμποδιζόμενο άτομο.
Τα άτομα με αναπηρίες είναι σχεδόν «υπό διωγμόν» και όλοι μας οφείλουμε να κάνουμε πολύ και συστηματική δουλειά ώστε να μην υπάρχουν συμπολίτες μας αποκλεισμένοι.
· Οι πόλεις με ασφαλή οδοστρώματα, μία συνθήκη που δεν πρέπει να πληρείται όχι μόνον στους αυτοκινητοδρόμους αλλά και μέσα στις πόλεις. Πρέπει, επιτέλους, να μπει ένα χρονικό όριο μέσα στο οποίο η εγκατάσταση των δικτύων θα ολοκληρωθεί. Διαφορετικά απλώς θα κάνουμε ασφαλτροστρώσεις, μετά κάποιος θα ξανατρυπάει και θα ξανακάνουμε ασφαλτοστρώσεις. Θα κάνουμε δηλαδή «πίσα» χρήματα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την καλυτέρευση των συνθηκών στις πόλεις μας.
Να κάνουμε δηλαδή το αυτονόητο που συζητάνε οι πολίτες!
Τέλος, είναι σημαντικό να μιλάμε τεχνικά για τα ΣΒΑΚ, αλλά θα πρέπει να δούμε και την επόμενη ημέρα. Πώς θα τα ολοκληρώσουμε και βασικά πώς θα τα χρηματοδοτήσουμε. Αφού αν δεν βρούμε τους σχετικούς πόρους, θα μείνουν ως μερικοί ακόμη φάκελοι κλεισμένοι μέσα σε ντουλάπες.