Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φαίνονται πολύ ελκυστικά στα μάτια όσων είναι ευαισθητοποιημένων για το περιβάλλον. Αλλά αν κοιτάξουμε πιο προσεκτικά, είναι σαφές ότι έχουν ένα σημαντικό ενεργειακό αποτύπωμα και κάποια πολύ σοβαρά μειονεκτήματα όσον αφορά την εξόρυξη λιθίου, κοβαλτίου και άλλων σπάνιων μετάλλων για τη λειτουργία της μπαταρίας τους.Και φυσικά δεν εξαλείφουν το κυκλοφοριακό στις πόλεις.
Βασικός στόχος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η βελτίωση της ποιότητας του αέρα που αναπνέουν οι πολίτες, αλλά ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν παράγουν απευθείας εκπομπές άνθρακα δεν συμβαίνει το ίδιο με τη κατασκευή και την κυκλοφορία τους.Τα ηλεκτρικά οχήματα εκπέμπουν επίσης σημαντικές ποσότητες CO 2 , με τη μόνη διαφορά ότι τα καυσαέρια απελευθερώνονται στο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.Επίσης να σημειώσουμε εδώ ότι το 40% των σωματιδίων ρύπων της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων , προέρχεται από την τριβή των ελαστικών στην πίσσα και στα τακάκια των φρένων.
Η κατασκευή ενός μικρού αυτοκινήτου απαιτεί την εξαγωγή υλικών και την κατασκευή εξαρτημάτων, την μεταφορά τους και πολλή εργασία. Μια πρόσφατη μελέτη για τις εκπομπές αυτοκινήτων στην Κίνα εκτιμά ότι οι εκπομπές για αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης σε αυτή τη φάση είναι περίπου 10,5 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα (CO2) ανά αυτοκίνητο, σε σύγκριση με εκπομπές για ηλεκτρικό αυτοκίνητο περίπου 13 τόνων (συμπεριλαμβανομένης της μπαταρίας ηλεκτρικού αυτοκινήτου )., ενώ φέρει επίσης και μια τεράστια μπαταρία (Zoe 300 kg, Tesla μέχρι 600 kg), η κατασκευή της οποίας είναι τόσο ακριβή που διπλασιάζει το ενεργειακό αποτύπωμα του οχήματος.Υπάρχει μια σειρά από μέταλλα σπανίων γαιών που αποτελούν τη σύνθεση της μπαταρίας, και η εξόρυξη και ο χειρισμός τους συμβάλλουν στην αύξηση των εκπομπών άνθρακα.
Η αυξανόμενη χρήση μπαταριών ιόντων λιθίου ως κύριας πηγής ενέργειας σε ηλεκτρονικές συσκευές και στις μπαταρίες αυτοκινήτων συνέβαλε στην αύξηση κατά 58% της εξόρυξης λιθίου την τελευταία δεκαετία παγκοσμίως Η διαδικασία εξόρυξης απαιτεί εκτεταμένες ποσότητες νερού, οι οποίες μπορούν να προκαλέσουν μείωση του υδροφόρου ορίζοντα και να επηρεάσουν αρνητικά τα οικοσυστήματα .
Οι εκπομπές από την κατασκευή μιας μπαταρίας λιθίου-οξειδίου νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου- υπολογίστηκαν σε 3,2 τόνους. Εάν η διάρκεια ζωής του οχήματος φθάσει τα 150.000 χιλιόμετρα, οι εκπομπές από τη φάση κατασκευής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι υψηλότερες από ότι ενός αυτοκινήτου που κινείται με ορυκτά καύσιμα.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα αν βελτιωθούν και ελαφρύνουν και εξελίξουν περισσότερο τις μπαταρίες τους,κάτι που ίσως συμβεί την επόμενη δεκαετία. Είναι σημαντικό επίσης να κατανοήσουμε ότι αυτή η δυνατότητα εξαρτάται από τον τύπο ηλεκτρικής ενέργειας που φορτίζει την μπαταρία. Δεδομένου ότι η συντριπτική πλειοψηφία της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σε όλο τον κόσμο συνδέεται με το δίκτυο, όπου το αυτοκίνητο φορτίζεται, παίζει σημαντικό ρόλο στον προσδιορισμό των εκπομπών άνθρακα. Ακόμη και όταν φορτίζεται με ενέργεια όχι ορυκτών αλλά ηλιακής, αιολικής ή και πυρηνικής ενέργειας (όπως συμβαίνει στις ΗΠΑ, την Γερμανία, Γαλλία κ.α.), χρησιμοποιούνται τεράστιες ποσότητες ορυκτών καυσίμων για την παραγωγή μπαταριών στην Κίνα και αλλού, αντισταθμίζοντας την υποτιθέμενη μείωση των εκπομπών.
Τα “αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων” που διαφημίζονται και προβάλλονται σήμερα σαν οικολογικό επίτευγμα δεν είναι ένα κατόρθωμα της τεχνολογίας, αλλά είναι ένα αποτέλεσμα του μάρκετινγκ, μια “περιβαλλοντική φούσκα”. Αν και απομακρύνουν αποτελεσματικά τις εκπομπές αερίων ρύπων μόνο από τις πόλεις που κυκλοφορούν – ο όρος “μηδενικές εκπομπές” δεν σημαίνει ότι ένα τέτοιο όχημα δεν συμβάλλει στην υπερθέρμανση του πλανήτη ή στην κλιματική αλλαγή και στη κακή ποιότητα του αέρα στον πλανήτη .
Μέχρι όμως τα αυτοκίνητα να γίνουν πραγματικά με μηδενικές εκπομπές ρύπων οι πιο οικολογικές λύσεις είναι : τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς , η περιστασιακή χρήση των οχημάτων, το carpooling, και τo carsharing.
Πηγή:apenantioxthi.