Με την εκδήλωση αυτή ολοκληρώθηκε το έργο «Χωροθέτηση, εγκατάσταση και λειτουργία δυο (2) προτύπων σχολείων δάσους στο Δήμο Λίμνης Πλαστήρα», το οποίο χρηματοδοτήθηκε από το Πράσινο Ταμείο (ΥΠΕΝ) και υλοποίησε ο Δήμος Λίμνης Πλαστήρα.
Όπως ανέφερε στο καλωσόρισμα ο δήμαρχος κ. Παναγιώτης Νάνος, “Το έργο αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος ώστε να δημιουργηθούν στη Λίμνη Πλαστήρα πρότυπες εκπαιδευτικές υποδομές για “μαθήματα έξω από την τάξη”, διαθέσιμες για βιωματική μάθηση μαθητών όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, από την Ελλάδα και το Εξωτερικό.”
Ο πρόεδρος του Πράσινου Ταμείου κ. Γιάννης Ανδρουλάκης στο χαιρετισμό του συνεχάρη τον Δήμο Λίμνης Πλαστήρα και τόνισε ότι “το Πράσινο Ταμείο υιοθέτησε την ιδέα των πρότυπων Σχολείων Δάσους, διότι μέσα από την βιωματική προσέγγιση του Περιβάλλοντος και την επαφή των παιδιών με την Φύση, συμβάλλει στο κτίσιμο μιας νέας περιβαλλοντικής συνείδησης και προστασίας του Περιβάλλοντος.”
Η εκδήλωση ξεκίνησε με καλωσόρισμα του Γενικού Γραμματέα του Δήμου, κ. Βασίλη Μπράντζου ο οποίος είχε και τον συντονισμό της εκδήλωσης. Ο ίδιος ανέφερε ότι στο Δήμο Λίμνης Πλαστήρα είναι σε εξέλιξη η δημιουργία ενός δικτύου υποδομών για υλοποίηση πολλαπλών εκπαιδευτικών προγραμμάτων
Ακολούθησαν εισηγήσεις εκπαιδευτικών και άλλων ως εξής:
Η κ. Άρτεμις Παπαδημητρίου, Περιφερειακή Επόπτρια Ποιότητας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας αναφέρθηκε στη φιλοσοφία των “Σχολείων Δάσους”, κάνοντας μια ιστορική αναδρομή στο θεσμό αυτό που είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένος σε άλλες χώρες. Χαρακτήρισε ελπιδοφόρο μήνυμα ότι ο Δήμος Λίμνης Πλαστήρα δημιουργεί μόνιμες ανοιχτές εκπαιδευτικές δομές, τις πρώτες στη χώρα, όπως τα Σχολεία Δάσους αλλά και το Υπαίθριο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, όπου μπορούν να υλοποιηθούν καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα για Έλληνες και ξένους μαθητές.
Ο Διευθυντής Α/θμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας κ. Κωνσταντίνος Γκόλτσος αναφέρθηκε στις νέες προσεγγίσεις για το Περιβάλλον, την Εκπαίδευση και την αξία της βιωματικής μάθησης. Ο ίδιος επισκέφθηκε τις δομές που δημιουργεί ο Δήμος Λίμνης Πλαστήρα και πρότεινε να συμπληρωθούν με πρόσθετες παροχές, έτσι ώστε να γίνουν περισσότερο ελκυστικά στα παιδιά.
Η διευθύντρια της Β/θμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας κ. Ελένη Ξυνοπούλου, χαιρέτισε την πρωτοβουλία αυτή και ανέφερε ότι πρωτοβουλίες σαν και αυτές μπορούν να συνεισφέρουν στην υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων. Η επιλογή της Λίμνης Πλαστήρα για επίσκεψη μαθητών της Β/μιας Εκπαίδευσης είναι ιδανική, διότι η περιοχή αποτελεί ανοιχτό περιβαλλοντικό κέντρο αναφοράς στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον.
Ο κ. Δημήτριος Μπανούσης, εμπειρογνώμονας περιβάλλοντος και εκπρόσωπος του Πράσινου Ταμείου, αναφέρθηκε στις χρηματοδοτικές ευκαιρίες που έρχονται για υποδομές στο Περιβάλλον. Επίσης ανέφερε ότι ο Δήμος Λίμνης Πλαστήρα κάθε χρόνο εντάσσει έργα στο Πράσινο Ταμείο και πρότεινε την διεύρυνση των υποδομών για τα εκπαιδευτικά προγράμματα.
Ο κ. Ιωάννης Βασιλάκος, πολιτικός μηχανικός, επικεφαλής της Επιστημονικής Ομάδας του Έργου αναφέρθηκε στη δημιουργία των πρώτων Σχολείων Δάσους, από τον σχεδιασμό στην πράξη και την λειτουργία. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι ενώ η ημερίδα σηματοδοτεί την λήξη του έργου, στην πραγματικότητα το ταξίδι μόλις ξεκινά, ενώ η τεχνογνωσία που αποκτήθηκε βοηθά στην αύξηση των δομών αυτών περιμετρικά της λίμνης, με στόχο την φιλοξενία περισσότερων μαθητών.
Η εκπαιδευτικός κ. Ελπίδα Μπασδέκη, μίλησε για την θετική εμπειρία που έζησαν μαθητές και εκπαιδευτικοί του 8ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας κατά την πρόσφατη επίσκεψη στο Σχολείο Δάσους Κερασιάς. Τα παιδιά έφυγαν ενθουσιασμένα με την εμπειρία, ενώ πολύ γρήγορα πέρασαν από το οργανωμένο πρόγραμμα στην αυτενέργεια και το παιχνίδι στο δάσος. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι τα παιδιά ζήτησαν να επαναλάβουν την επίσκεψη, ενώ κάποιοι μαθητές επισκέφθηκαν το χώρο με την οικογένειά τους λίγες μέρες μετά.
Ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης κ. Θωμάς Κοτοπούλης, Δρ. Πανεπιστημίου Αθηνών, παρουσίασε το θέμα «Η αγωγή της υπαίθρου ως εκπαιδευτικό εργαλείο». Ανέφερε ότι η επαφή των παιδιών με την Φύση και συνολικά, με τις οικονομικές και άλλες δραστηριότητες της υπαίθρου, αποτελεί σημαντική ευκαιρία να γνωρίσουν τα παιδιά ένα άγνωστο γι’ αυτά φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον το οποίο είναι τόσο κοντά στα αστικά κέντρα, ωστόσο δεν έρχονται σε επαφή.
Ο δήμαρχος κ. Παναγιώτης Νάνος, στην αξιολόγηση που έκανε, ανέφερε ότι «στρατηγικός στόχος είναι να καταστεί η λίμνη Πλαστήρα εθνικό σημείο αναφοράς για την Περιβαλλοντική Καινοτομία, να συνδεθεί με όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Η σύνδεση της Λίμνης Πλαστήρα με τους νέους, είναι μέρος της ανανέωσης του τουριστικού προϊόντος, το οποίο θα συνεισφέρει στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των κοινοτήτων. Για το σκοπό αυτό προσκάλεσε τους εκπαιδευτικούς να συνεισφέρουν στην οργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, με βάση τις νέες υποδομές Περιβαλλοντικής Καινοτομίας που δημιουργεί ο Δήμος, όπως τα Σχολεία Δάσους, το υπαίθριο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Πάρκο Ισότιμης Πρόσβασης και Συμπερίληψης, αλλά και τις υφιστάμενες υποδομές όπως, ο Βοτανικός Κήπος και το Περιβαλλοντικό Κέντρο στο Νεοχώρι, το Δημοτικό Μουσείο ΄΄Νικόλαος Πλαστήρας΄΄ (Μορφοβούνι) και το Μουσείου Οίνου και αμπέλου (Μεσενικόλα), τα μοναστήρια, κ.α
Ο κ. Θωμάς Στεργιόπουλος, Αντιδήμαρχος για θέματα Νεολαίας και Διεθνών Συνεργασιών, και πρόεδρος της κατασκήνωσης Νεράϊδας, αναφέρθηκε στα έργα αναβάθμισης των υποδομών στην κατασκηνώση και την προοπτική παροχής ετήσιας φιλοξενίας στην εκπαιδευτική κοινότητα και τις Ακαδημίες Ελληνικού Πολιτισμού που ετοιμάζει ο Δήμος.
Ακολούθησε διάλογος με τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι κατέθεσαν προτάσεις για την διεύρυνση των δραστηριοτήτων. Τα συμπεράσματα της Ημερίδας συνοψίζονται ως εξής:
α.Τα πρώτα Σχολεία Δάσους σε Κερασιά και Μεσενικόλα αποτελούν κατάκτηση για την περιοχή, αλλά και μία αναγκαιότητα για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Είναι θετικό ότι οι πρώτες υποδομές δημιουργήθηκαν σε ένα ιδανικό Περιβάλλον, την Λίμνη Πλαστήρα, η οποία μπορεί να μετατραπεί σε ένα ανοιχτό περιβαλλοντικό κέντρο Αγωγής της Υπαίθρου.
β) Η αξιολόγηση από την εμπειρία επίσκεψης των σχολείων μέχρι στιγμής είναι θετική, αλλά πρέπει να γίνουν ενέργειες καθώς και πρόβλεψη για νέες δράσεις, όπως λχ το νερό.
γ) Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και ο Δήμος να αναλάβουν πρωτοβουλίες για διάχυση της γνώσης και προβολής των υποδομών έτσι ώστε να γίνουν γνωστά τα Σχολεία Δάσους σε εθνικό και διεθνές επίπεδο με στόχο την υλοποίηση Ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus.
δ) Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης θα μεριμνήσουν για την Δικτύωση των Σχολείων Δάσους, καθώς και για την διεύρυνση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων με νέα θέματα π.χ. “Φύση και Τέχνη”, για την αξία των νερών, την Ιστορία των Αγράφων, Αναπηρίες και Συμπερίληψη, κ.α.
ε) Ο Δήμος Λίμνης Πλαστήρα θα αναλάβει την υποστήριξη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και την εξασφάλιση υλικών και άλλων προϋποθέσεων για την υλοποίηση αυτών.
ΔΗΜΟΣ ΛΙΜΝΗΣ ΠΛΑΣΤΗΡΑ