Η Θεσσαλονίκη είναι μία από τις πέντε Ευρωπαϊκές πόλεις, μαζί με τις Almeria (Ισπανία), Bydgoszcz (Πολωνία), Leipzig (Γερμανία), Plymouth (Ηνωμένο Βασίλειο), στην οποία θα εφαρμοστεί η μεθοδολογία του χρηματοδοτούμενου έργου “2050 Climate-friendly Mobility in Cities” (2050CliMobCity), με μακροπρόθεσμο στόχο τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), μέσα από τις αστικές μετακινήσεις και τη δημιουργία κινητικότητας φιλικής προς το περιβάλλον και το κλίμα.
Οι Δημοτικές Αρχές, ανάμεσα στις οποίες και ο Δήμος Θεσσαλονίκης, αντιλαμβάνονται ολοένα και περισσότερο ότι ορισμένες δραστηριότητες στον πολεοδομικό ιστό προκαλούν αυξημένες εκπομπές CO2 και γενικότερα, ατμοσφαιρική ρύπανση, καθώς και ότι η κινητικότητα, δηλαδή οι αστικές μετακινήσεις με δημόσια και ιδιωτικά μέσα μεταφοράς, παίζει μεγάλο ρόλο σε αυτό.
Με στόχο την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου φαινομένου, πολλοί Δήμοι ενσωματώνουν στα στρατηγικά και επιχειρησιακά τους σχέδια κατάλληλες δράσεις για να γίνουν οι πόλεις ακόμη πιο βιώσιμες. Ωστόσο, οι κλιματικοί στόχοι των πόλεων είναι συχνά πολύ φιλόδοξοι και αποσκοπούν στο να γίνουν οι πόλεις «ουδέτερες» ως προς τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και στο κλίμα έως το 2050, ή μερικές φορές ακόμη νωρίτερα.
Το έργο “2050 CliMobCity” καλείται να ελέγξει, μέσω εκτιμήσεων με χρήση κατάλληλου λογισμικού, εάν αυτά τα πακέτα μέτρων που θα προσδιορίσουν οι παραπάνω πόλεις, πέραν της περιβαλλοντικής τους διάστασης, θα εξασφαλίζουν και θα προάγουν την αποτελεσματική χρήση γης μέσα στον πολεοδομικό ιστό και θα οδηγήσουν στην επιθυμητή μείωση του CO2.
Σε κάθε πακέτο δεν θα περιλαμβάνονται μόνο μέτρα κινητικότητας που οδηγούν στη στροφή προς τις βιώσιμες λύσεις (μετακινήσεις με τα πόδια ή με ποδήλατο) αλλά και στην καθαρή και καλύτερη τεχνολογία, όπως η ηλεκτροκίνηση και η αυτοματοποίηση, αλλά και διάφορες χωροταξικές παρεμβάσεις, φιλικές προς το κλίμα και τη βιώσιμη κινητικότητα. Κατά τη σύνταξη του σχεδίου δράσης και των σχετικών μέτρων, για κάθε πόλη, θα λαμβάνεται υπόψη η προοπτική υλοποίησης και η αποτελεσματικότητα των προτεινόμενων μέτρων.
Το έργο “2050 CliMobCity”, που συγχρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Ευρωπαϊκής Περιφερειακής Συνεργασίας «Interreg Europe», ξεκίνησε τον περασμένο Αύγουστο και έχει διάρκεια 4 έτη. Εκτός από τις προαναφερθείσες πόλεις, στο εταιρικό σχήμα του έργου θα συμμετέχουν και τουλάχιστον δύο ερευνητικά-εκπαιδευτικά ιδρύματα, το Potsdam Institute for Climate Impact Research (Γερμανία), το οποίο είναι κυρίως υπεύθυνο για τους υπολογισμούς εκπομπών και το TU Delft (Ολλανδία, επικεφαλής εταίρος), το οποίο θα συμβάλει στη δημιουργία των μοντέλων υπολογισμού και των πολιτικών σχετικά με την κινητικότητα και την αστική ανάπτυξη.
Απώτερος στόχος του έργου είναι να βοηθήσει τους φορείς χάραξης πολιτικής στις Πόλεις να εντοπίσουν, να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν μέτρα που καθιστούν εφικτούς τους μακροπρόθεσμους στόχους για μια κινητικότητα φιλική προς το περιβάλλον και το κλίμα.
Το πρόγραμμα αυτό έχει ως κύριο αντικείμενό του τον προσδιορισμό δράσεων και μέτρων, μέσω των οποίων οι πόλεις μπορούν να επιτύχουν τους κλιματικούς τους στόχους όσον αφορά την κινητικότητα, χρησιμοποιώντας την μεθοδολογία του ανάδρομου σχεδιασμού (backcasting).