Θετικά αποτιμά η πλειονότητα των εμπόρων την αγοραστική κίνηση της φετινής πασχαλινής περιόδου, η οποία πλησίασε τα προ πανδημίας επίπεδα καλλιεργώντας συγκρατημένη αισιοδοξία στις επιχειρήσεις παρά το δυσμενές περιβάλλον. Όπως ανέφερε ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας και αντιπρόεδρος GRECA, σε δηλώσεις του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η προσέλευση των καταναλωτών ήταν πολύ μεγάλη τόσο στις κεντρικές όσο και στις περιφερειακές αγορές δίνοντας στις εμπορικές επιχειρήσεις μια μικρή ανάσα σε μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο. Σύμφωνα με τον ίδιο, η αγορά κινήθηκε καλύτερα από την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, ενώ σε σχέση με το 2019 κινήθηκε στα ίδια επίπεδα.
«Η πασχαλινή εορταστική περίοδος, παρά τη μικρή της διάρκεια και τις υψηλές τιμές στα τρόφιμα, εκτιμάται πως ξεπέρασε την αγοραστική κίνηση των προηγούμενων ετών» ανέφερε πρόσφατα σε δηλώσεις του ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης, προσθέτοντας πως «ο τζίρος του Πάσχα, που θα αποτυπωθεί στα στατιστικά του Μαΐου, είναι βέβαιο πως θα ξεπεράσει με διψήφιο ποσοστό το 1,5 δισ. ευρώ της περυσινής χρονιάς». Ακόμη, ο κ. Κορκίδης υπογράμμισε ότι, παρά τους αρχικούς ενδοιασμούς για περιορισμένη κατανάλωση λόγω ακρίβειας, η κίνηση ήταν αυξημένη τόσο στις αγορές τροφίμων όσο και στα εμπορικά καταστήματα. «Στις περισσότερες κεντρικές εμπορικές αγορές των περιοχών της Αττικής οι πωλήσεις ήταν βελτιωμένες και ο μέσος όρος επισκεψιμότητας στα μαγαζιά, αισθητά αυξημένος. Οι γονείς και οι νονοί, όπως κάθε χρόνο έτσι και εφέτος, με κάθε δυνατό τρόπο ανταποκρίθηκαν αξιοπρεπώς στις οικογενειακές και κοινωνικές τους υποχρεώσεις, αγοράζοντας τα παραδοσιακά πασχαλινά δώρα στα βαφτιστήρια τους. Το “πασχαλινό” και το “καλάθι των νονών” έκαναν τη δουλειά τους, αφού λειτούργησαν προληπτικά για τη συγκράτηση των τιμών», παρατήρησε ο ίδιος.
Την ίδια ώρα ωστόσο, οι πληθωριστικές πιέσεις και τα αυξημένα κόστη συνεχίζουν, σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, να προβληματίζουν τον εμπορικό κόσμο που βλέπει το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών να καταναλώνεται όλο και περισσότερο στα σούπερ μάρκετ για την αγορά βασικών ειδών διατροφής. «Μεγάλο μέρος του εισοδήματος καταναλώνεται στα σούπερ μάρκετ ενώ για όγδοο συνεχόμενο μήνα οι τιμές των προϊόντων αυξάνονται πάνω από τον πληθωρισμό. Οι καταναλωτές, μέσα σε ένα δυσμενές περιβάλλον ασφυκτιούν, ενώ γεμίζουν το καλάθι τους με λιγότερα και φθηνότερα προϊόντα επιλέγοντας με βασικό κριτήριο την τιμή και όχι την ποιότητα. Ακόμα και η αύξηση 9% που έγινε στον κατώτατο μισθό έχει απορροφηθεί από την αύξηση των τιμών των προϊόντων βασικών αναγκών» τόνισε ο κ. Σαββίδης και συμπλήρωσε: «το επόμενο διάστημα, εάν δεν αρχίσουν να αποκλιμακώνονται οι τιμές στα προϊόντα, η κατάσταση δεν θα είναι διαχειρίσιμη στην αγορά και ειδικότερα στα σούπερ μάρκετ».
Έρευνα που πραγματοποίησε τον περασμένο Μάρτιο ο Εμπορικός Σύλλογος της Αθήνας έδειξε, σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, τα σημαντικότερα ζητήματα που έχουν υποδειχθεί από τον εμπορικό κόσμο και τα οποία αποτελούν τροχοπέδη στην περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου. Αυτά αφορούν στην πολιτική σταθερότητα και στην χρηματοδότηση των μικρομεσαίων κυρίως επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, όπως διευκρίνισε, οι επερχόμενες εκλογές εκτιμάται ότι θα επηρεάσουν την καταναλωτική κίνηση στην αγορά καθώς επίσης και την ψυχολογία των καταναλωτών δοκιμάζοντας για μια ακόμα φορά τις αντοχές των επιχειρήσεων. Παράλληλα, οι έμποροι που αποτελούν τον κορμό της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, θίγουν την ανύπαρκτη χρηματοδότηση από το τραπεζικό σύστημα που συνεχίζει να απειλεί την επιβίωση των επιχειρήσεων.
Σε ό,τι αφορά τις ηλεκτρονικές αγορές, ο κ. Σαββίδης επεσήμανε ότι ξεπέρασαν κάθε προσδοκία κατά την εφετινή εορταστική περίοδο του Πάσχα. «Το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεχίζει να καταλαμβάνει όλο και μεγαλύτερο ποσοστό πωλήσεων ενώ ο ανταγωνισμός εντείνεται με ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να επιδιώκουν τη δραστηριοποίησή τους στη χώρα» ανέφερε. Σύμφωνα με τον ίδιο η ανοδική χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου και γενικότερα του ίντερνετ στην Ελλάδα συνεχίζεται, ενώ μία στις πέντε ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις (ποσοστό 20%) διαθέτουν ηλεκτρονικό κανάλι, δηλαδή το 90% είναι προέκταση φυσικού καταστήματος.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ