Tης Αλεξάνδρας Νάσσου, προϊσταμένης της Υπηρεσίας Ανάπτυξης Εφοδιαστικής, Γ.Γ. Εμπορίου, του ΥΠΑΝ
ΒΛΕΠΟΝΤΑΣ από την πλευρά της δημόσιας διοίκησης τις μεταφορές, που αποτελούν έναν κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας, συμπεριλαμβάνονται δηλαδή ως κλάδος μέσα στον τεράστιο τομέα της Εφοδιαστικής, η Υπηρεσία Ανάπτυξης Εφοδιαστικής στο υπουργείο Ανάπτυξης είναι εδώ και δύο χρόνια η πρώτη δημόσια υπηρεσία που έχει ως αρμοδιότητα, μεταξύ άλλων, τον συντονισμό όλων των δημοσίων υπηρεσιών, οργάνων και ενεργειών για τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την παρακολούθηση του δικτύου εφοδιασμού της χώρας, καθώς και την υποστήριξη παροχής συναφών υπηρεσιών και πληροφόρησης.
ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ για ό,τι έρχεται σε γνώση μας να αναζητούμε τρόπους να το εξετάζουμε προς όφελος του ελληνικού δικτύου εφοδιαστικής.
ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ, λοιπόν, ενός προϊόντος αρχίζει από την παραγωγή του και ανεβαίνει σ’ όλη την αλυσίδα του. Γι’ αυτό και οι παράγοντες που το επηρεάζουν αρχίζουν απ’ τη γέννησή του. Κι έτσι όπως έρχεται η «ενηλικίωσή» του και η ώρα να εξαχθεί, το προϊόν φτάνει να πρέπει να μεταφερθεί.
Η ΜΕΤΑΦΟΡΑ του λοιπόν προς νέους κόσμους είναι ένα πλοκάμι από ένα «χταπόδι», την Εφοδιαστική, που απλώνεται σε πολλούς κλάδους. Τα logistics προσφέρουν μεταξύ άλλων υπηρεσίες αποθήκευσης, διαχείρισης, μεταποίησης, ετικετοποίησης, συσκευασίας και πολλών άλλων. Και μεταφοράς.
ΠΟΙΟ ΟΜΩΣ είναι το κόστος της μεταφοράς;
ΚΙ ΕΔΩ ερχόμαστε αντιμέτωποι με τις εξαρτήσεις: Εξαρτάται από τις επιδοτήσεις, εξαρτάται από τα εργατικά, εξαρτάται από τα αποθήκευτρα, εξαρτάται από τα αεροπορικά κόστη, από τα θαλάσσια, κ.λπ.
ΚΙ ΕΑΝ παλιά οι εξαρτήσεις αυτές ήταν πιο «χαλαρές», σήμερα -οι επιχειρήσεις, εμπορικές και 3PL, το ξέρουν πολύ καλά- εναλλάσσονται συνέχεια, απρόβλεπτα και πιο συχνά. Πέρα από τις πρόσφατες κρίσεις, του Covid, του πολέμου, της ενέργειας, των Χούθι, υπάρχουν κι άλλου είδους προβλήματα που μπορεί να βάλουν σε κίνδυνο το κόστος των εξαγωγών.
ΑΣ ΚΑΤΑΓΡΑΨΟΥΜΕ μια ιστορία – καλύτερα, ένα γεγονός που συνέβη κάποτε σε φορτίο με ελληνική φέτα, η οποία έφυγε από την Αθήνα για να φτάσει στο Κατάρ κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, με καύσωνα. Η φέτα φορτώθηκε στο φορτηγό από την επιχείρηση, πήγε στο αεροδρόμιο και φορτώθηκε στο αεροπλάνο. Υπό τον καύσωνα.
ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΜΕ τον καύσωνα, διότι ενίοτε, για κάποιους προορισμούς, η φέτα φορτώνεται σε εμπορικά αεροπλάνα κι όχι cargo. Επομένως, ενδέχεται να μην ψύχεται πάντα σωστά μέσα στο αεροπλάνο, όσο περιμένει να απογειωθεί για τον προορισμό της.
ΚΑΙ ΜΟΛΙΣ έφτασε στο Κατάρ, η φέτα μας συνάντησε έναν νέο, πιο αδυσώπητο καύσωνα όση ώρα περίμενε στο αεροδρόμιο για να φορτωθεί και να μεταφερθεί προς τον πελάτη.
ΔΙΟΤΙ κάποιες φορές η φέτα φορτώνεται αμέσως στο φορτηγό για να φύγει, μπορεί όμως να κάνει και κάποιες ώρες περιμένοντας το φορτηγό για να φορτωθεί. Και να φτάσει, εν προκειμένω, σε ξενοδοχείο 5-6 αστέρων στο Κατάρ και να διαφημίσει τελικά την Ελλάδα!
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ αμφιβολία ότι η διαφήμιση της φέτας εντοπίζεται και στις συνθήκες μεταφοράς, επομένως και στα logistics.
ΕΙΤΕ Ο ΤΕΛΙΚΟΣ πελάτης βρίσκεται στο Κατάρ, είτε στην Αυστραλία, είτε στη Γερμανία, η φέτα ταξιδεύει. Και τα σύκα και το ακτινίδιο, το λάδι. Και οι σωλήνες και τα μάρμαρα και τα φάρμακα. Με άλλες συνθήκες μεταφοράς ανά προϊόν. Κι εάν, ευτυχώς, δεν συμβαίνει η παραπάνω ιστορία στις περισσότερες των περιπτώσεων των ευπαθών προϊόντων, πάντως η περιπέτεια της φέτας έχει συμβεί και θα ξανασυμβεί.
ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας. Και κάποιες επιχειρήσεις θεωρούν πως έχουν την απάντηση: Περικοπές!
ΠΟΣΕΣ ΦΟΡΕΣ όμως δεν έχει πληρωθεί ακριβά το φθηνό; Αν φτάσει χαλασμένη η ευαίσθητη ελληνική φέτα, διότι δεν τη λυπήθηκε ούτε ο καύσωνας ούτε η διαχείριση της (φθηνότερης) μεταφοράς της, τι εικόνα θα αποκομίσει ο πελάτης για το ελληνικό προϊόν;
ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ επιχειρήσεις δοκιμάζουν καθημερινά τις αντοχές τους και καλούνται να προσαρμόσουν το λειτουργικό τους μοντέλο πολύ πιο συχνά πλέον, για να ενισχύσουν την ανθεκτικότητά τους.
ΚΑΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ πολιτεία, η Υπηρεσία Ανάπτυξης Εφοδιαστικής τα τελευταία δύο χρόνια, αλλά και το Εθνικό Συμβούλιο Εφοδιαστικής, προσπαθούν να εισηγούνται στην πολιτική ηγεσία προτάσεις για ανταγωνιστικά logistics. Που μέσα σ’ αυτά εντοπίζεται κι ένα από τα κόστη των εξαγωγών μας.
ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ από τις προσπάθειές μας, προκειμένου να οδηγήσουμε την Εφοδιαστική κάποια βήματα εμπρός, είναι και οι εξής:
Εξορθολογισμός μεταφορών (οδικών, σιδηροδρομικών, θαλάσσιων) για τη βελτίωση των συνθηκών και των όρων μεταφοράς των εμπορευμάτων, που θα έχουν ως άμεσο αντίκτυπο την ασφαλή και απρόσκοπτη μεταφορά.
Βιώσιμη Εφοδιαστική με πλήρως ηθικές και περιβαλλοντικά υπεύθυνες πρακτικές, με διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα, πρωτοβουλίες βιωσιμότητας που εκτείνονται από την προμήθεια των πρώτων υλών έως το τελευταίο μίλι, αλλά και κατά την επιστροφή προϊόντων.
Συνέργειες για μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα, δράσεις για συνεργασίες ή και ενώσεις σε μεγαλύτερα και βιώσιμα σχήματα, και κυρίως με επενδύσεις καινοτόμων τεχνολογιών.
ΠΛΕΟΝ, η Υπηρεσία Ανάπτυξης Εφοδιαστικής έχει αναπτύξει πολύ καλές σχέσεις με το συναρμόδιο υπουργείο Μεταφορών, με το υπουργείο Ναυτιλίας, ενώ με την ΑΑΔΕ είμαστε σε διαρκή επικοινωνία.
ΓΙ’ ΑΥΤΟ και στο θέμα του κόστους των εξαγωγών μας και της μεταφοράς τους διαρκώς προσπαθούμε να εντοπίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους εμπλεκόμενους, υπηρεσιακούς και μη, προκειμένου να εξετάζουμε μαζί τα ζητήματα που αφορούν τα εμπορεύματα και να εισηγούμαστε στην πολιτική ηγεσία τη βιωσιμότερη και ανθεκτικότερη λύση, που θα προσδώσει προστιθέμενη αξία για την ελληνική οικονομία και τα ελληνικά logistics.