Άμεση και με πολύ σοβαρές συνέπειες στην υγεία των πολιτών έχει η αέρια ρύπανση στο Βόλο σύμφωνα με έρευνα.
Σύμφωνα με έρευνα που εκπόνησαν η Πνευμονολογική Κλινική του Νοσοκομείου Βόλου σε συνεργασία με το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, η οποία παρουσιάστηκε στο Πνευμονολογικό Συνέδριο που πραγματοποιείται στο Βόλο, αυξάνεται ο αριθμός των καρδιοαναπνευστικών περιστατικών που καταλήγουν στο Νοσοκομείο του Βόλου, λόγω της αέριας ρύπανσης.
Ειδικότερα, κατά τις ημέρες που καταγράφεται αυξημένη ρύπανση στην πόλη του Βόλου παρατηρείται αύξηση της τάξης του 30% στους ασθενείς που πηγαίνουν στο Νοσοκομείο με καρδιοαναπνευστικά προβλήματα, τις αμέσως επόμενες ημέρες. Η παρατήρηση αφορά τόσο τα παιδιά, που είναι καθαροί οργανισμοί και δεν έχουν υποκείμενα νοσήματα όσο και τους μεγάλους.
Βιομηχανία, θέρμανση -εστίαση και κυκλοφοριακό είναι οι τρεις κύριες αιτίες πρόκλησης της αερορύπανσης.
Η επιστημονική ομάδα κατέθεσε σειρά προτάσεων για την αντιμετώπιση του φαινομένου που αφορά της διασφάλιση της υγείας. Μεταξύ άλλων απαιτείται εγκατάσταση δικτύου μετρητών σε Αγριά, Άγιο Γεώργιο και Βελεστίνο, εκεί δηλαδή που είναι εγκατεστημένες ΑΓΕΤ και Χαλυβουργία. Επίσης προτείνεται εφαρμογή των καλύτερων διαθέσιμων τεχνολογιών (BATs) προτεινόμενων από την ΕΕ για την βελτίωση του περιβαλλοντολογικού αποτυπώματος στην ΑΓΕΤ, αλλαγή και επανασχεδιασμός δρομολογίων του Αστικού ΚΤΕΛ, δεντροφυτεύσεις, αλλαγές στους φωτεινούς σηματοδότες και ενημερωτικές πινακίδες για το κοινό από τον δήμο Βόλου.
Η επιστημονική ομάδα ανέφερε ωστόσο, πως η περιφέρεια Θεσσαλίας, Οργανισμός Λιμένα Βόλου και Χαλυβουργία δεν δέχτηκαν τις προτάσεις τους.
Για την έρευνα χρησιμοποιήθηκαν τα αποτελέσματα των μετρήσεων των μικροσωματιδίων PM2.5 από το Δίκτυο των 12 Μετρητών του GreenYourAir και η καταγραφή περιστατικών από το Αχιλλοπούλειο Γενικό Νοσοκομείο Βόλου μέσω της εφαρμογής GreenYourAir Application. Συνολικά χρησιμοποιήθηκαν πάνω από 10.500.000 στοιχεία για την εξαγωγή των τελικών δεδομένων για την δωδεκάμηνη περίοδο από 01/03/2019 έως και 29/02/2020.
Ο μέσος όρος για την δωδεκάμηνη περίοδο από 01/03/2019 έως και 29/02/2020 ανήλθε στα επικίνδυνα μικροσωματίδια pm2,5 είναι 30.03 μg/m³, ενώ το ετήσιο όριο PM2.5 με βάση τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας είναι 10.00 μg/m³ και το ετήσιο όριο PM2.5 με βάση την Ελληνική Νομοθεσία είναι 25.00 μg/m³. Δηλαδή τα επικίνδυνα σωματίδια ξεπερνούν τα όρια της Νομοθεσίας.
Ο αριθμός των ημερών που η μέση ημερήσια τιμή των PM2.5 ήταν πάνω από τα 25.00 μg/m3 (ημερήσιο όριο με βάση τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας) είναι ίσος με 178 που αντιστοιχεί στο 48.68% του χρόνου. Ο μέσος όρος υπερβάσεων ανά μήνα ήταν 15 ημέρες.
Οι μεγαλύτερες υπερβάσεις σημειώθηκαν τον Μάρτιο του 2019, τον Απρίλιο του 2019, τον Δεκέμβριο του 2019 και τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2020.
Τον Μάρτιο του 2019 συνολικά έγιναν συνολικά εξετάσεις σε 676 περιστατικά, τον Απρίλιο του 2019 σε 580 άτομα, τον Μάιο σε 544, τον Ιούνιο σε 478, τον Ιούλιο 419, τον Αύγουστο 402, τον Σεπτέμβριο 443, τον Οκτώβριο 620, το Νοέμβριο 563, τον Δεκέμβριο 624, τον Ιανουάριο του 2020 761 και τον Φεβρουάριο 820.
Ρύπανση και παιδιατρικά περιστατικά
Συνολικά 4.271 εισαγωγές έγιναν στο Νοσοκομείο του Βόλου τις 366 μέρες της έρευνας.
Το 32,43% , δηλαδή 2.376 παιδιά συσχετίστηκαν με τις ημέρες που τα επικίνδυνα μικροσωματίδια ήταν άνω των 25mg3.
Συσχέτιση PM2.5 με τα Επείγοντα Περιστατικά της Παθολογικής Κλινικής
Σε 2.084 περιστατικά, τα 1.133 συσχετίστηκαν με εισαγωγές όταν τα μικροσωματίδια ήταν πάνω από τα όρια. Δηλαδή ποσοστό 25,83%.
Πηγές ρύπανσης χωροταξικά
Οι πηγές ρύπανσης χωρίστηκαν σε 5 βασικές κατηγορίες με βάση την γεωγραφική τους κατανομή:
Ρύπανση που προκαλείται μέσα στην πόλη του Βόλου, μεταφερόμενη ρύπανση από τον Βορρά, μεταφερόμενη ρύπανση από την Ανατολή, μεταφερόμενη ρύπανση από τον Νότο, μεταφερόμενη ρύπανση από την Δύση.
Γεωγραφικός Επιμερισμός Πηγών
Πόλη του Βόλου:
1) Θέρμανση/Εστίαση και
2) Κυκλοφορία Οχημάτων.
Βορράς:
1) Θέρμανση/Εστίαση και
2) Κυκλοφορία οχημάτων.
Ανατολή:
1) Βιομηχανική Δραστηριότητα,
2) Θέρμανση/Εστίαση, και
3) Κυκλοφορία οχημάτων.
Νότος:
1) Βιομηχανική Δραστηριότητα.
Δύση:
1) Βιομηχανική Δραστηριότητα και
2) Κυκλοφορία Οχημάτων.
Ποσοστιαία συμβολή των πηγών ρύπανσης
Οι πήγες της ρύπανσης χωρίζονται σε 3 βασικές κατηγορίες με βάση την προέλευση τους με ισόποσα ποσοστά συμμετοχής, δηλαδή 33% για τη Βιομηχανία, 33% για τη Θέρμανση/Εστίαση και 33% η κυκλοφορία οχημάτων.
Οι προτάσεις των επιστημόνων
Οι προτάσεις για την παρακολούθηση της ατμόσφαιρας και τη βελτίωση της υγείας των πολιτών είναι οι εξής:
Βιομηχανική Ζώνη Βόλου: Εγκατάσταση μετρητών PM2.5 για λεπτομερή επιμερισμό πηγών της ρύπανσης που έρχεται από δυτικά και δενδροφύτευση με δέντρα που βελτιώνουν τα επίπεδα τωνPM2.5.
Δήμος Βόλου: Ρύθμιση φαναριών για μείωση κυκλοφοριακής συμφόρησης, δενδροφύτευση με δέντρα που βελτιώνουν τα επίπεδα των PM2.5, εγκατάσταση ενημερωτικών πινακίδων για την ποιότητα του αέρα σε πραγματικό χρόνο.
Εφαρμογή των καλύτερων διαθέσιμων τεχνολογιών (BATs) προτεινόμενων από την ΕΕ για την βελτίωση του περιβαλλοντολογικού αποτυπώματος στην ΑΓΕΤ.
Αστικά ΚΤΕΛ Βόλου: Επανασχεδιασμό δικτύου, δημιουργία συστήματος τηλεματικής σε πραγματικό χρόνο και διάθεση ηλεκτρονικού εισιτηρίου για να είναι εφικτή η μετεπιβίβαση με το ίδιο εισιτήριο σε δεύτερο λεωφορείο.
Εγκατάσταση δικτύου μετρητών σε Αγριά, Άγιο Γεώργιο και Βελεστίνο.