Στη Θεσσαλία ανήκει το ένα από τα δύο μεγάλα οδικά έργα της χώρας που θεωρούνται ώριμα και θα συμπεριληφθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Πρόκειται το βόρειο Τμήμα του οδικού άξονα Ε65 το οποίο θα ολοκληρώσει τον αυτοκινητόδρομο κεντρικής Ελλάδος ενώνοντας το τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία στο νομό Γρεβενών. Η κατασκευή του θα ολοκληρωθεί…θέλοντας και μη, σε πέντε χρόνια γιατί διαφορετικά η χρηματοδότηση σταματάει και τα χρήματα επιστρέφονται στις Βρυξέλλες.
Η ολοκλήρωση του Ε65 θα δώσει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης στην οικονομία της Θεσσαλίας και κυρίως στα Δυτικά όπου η υστέρηση των οδικών δικτύων έναντι του Ανατολικού τμήματος είναι εμφανής.
Το δεύτερο έργο που μπαίνει στο Ταμείο είναι ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Η πολιτική του Ταμείου επικεντρώνεται σε έργα προστασίας του περιβάλλοντος, ενεργειακής εξοικονόμησης και ψηφιοποίησης, αλλά και τοπικής ανάπτυξης.
Τα περισσότερα από τα μεγάλα έργα δεν έχουν ωριμάσει για να έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2026 και θα χρηματοδοτηθούν από άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα.
Σε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα ενταχθούν τα μεγάλα έργα υποδομών, όπως προέκυψε και από τη χθεσινή παρουσίαση του σχεδίου για το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς οι σημερινοί κανόνες του Ταμείου Ανάκαμψης επιβάλλουν την ολοκλήρωση των έργων ή άλλων δράσεων που θα ενταχθούν σ’ αυτό μέχρι το τέλος του 2026.
Όμως, οι ίδιοι κυβερνητικοί παράγοντες τονίζουν πως τα κρίσιμα έργα που αποτελούν προτεραιότητα είναι ήδη ενταγμένα ή θα ενταχθούν σε άλλους μηχανισμούς κοινοτικής χρηματοδότησης. Στο υπουργείο Υποδομών έχουν ξεκαθαρίσει, όπως φαίνεται από την έκθεση Πισσαρίδη και το χθεσινό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης, πως προτεραιότητα έχουν οι διασυνδέσεις του σιδηροδρομικού δικτύου με τα λιμάνια της Ελλάδας.
Αυτά τα έργα, που έχουν συνολικό προϋπολογισμό μεγαλύτερο των 3,3 δισ. ευρώ, έχουν ενταχθεί ή πρόκειται να ενταχθούν στο Connecting Europe Facility (CEF) και στο πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών στο τρέχον ΕΣΠΑ (ΥΜΕΠΕΡΑΑ).