Ασπίδα προστασίας δημιουργεί η οργανωμένη λιανική – χονδρική βασικών καταναλωτικών ειδών μέσω της δημιουργίας της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, σκοπός της οποίας είναι η θεσμική εκπροσώπηση και θωράκιση του κλάδου σε μια περίοδο κατά την οποία συμβαίνουν τεκτονικές αλλαγές τόσο στο εσωτερικό της αγοράς όσο και σε ευρύτερο πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο.
Χθες γνωστοποιήθηκε η ίδρυση της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, τα ιδρυτικά μέλη της οποίας αφορούν στους «μεγάλους» παίκτες του κλάδου και συγκεκριμένα στις αλυσίδες: Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη, ΑΒ Βασιλόπουλος, Lidl, Δ. Μασούτης, Μετρό και Πέντε (Γαλαξίας).
Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν στην ΕΣΕ μπορούν να είναι μέλη όλα τα νομικά πρόσωπα σούπερ μάρκετ στην επικράτεια με δραστηριότητα το λιανεμπόριο και χονδρεμπόριο τροφίμων και καταναλωτικών ειδών.
Τα μέλη χωρίζονται σε Τακτικά και Συνδεδεμένα, ανάλογα με τον κύκλο εργασιών της εταιρείας.
Ο λόγος που έγινε αυτός ο «διαχωρισμός» είναι για να εξασφαλιστεί η δυνατότητα άμεσων αντανακλαστικών στη λήψη αποφάσεων στις γενικές συνελεύσεις που με βάση το καταστατικό πρέπει να είναι ομόφωνες.
Οι πληροφορίες της «Ν» τοποθετούν προϋπόθεση για τα τακτικά μέλη να εμφανίζουν minimum έσοδα σε περίπου 150 εκατ. ευρώ, ωστόσο δεν έχει «κλειδώσει» ακόμα το τελικό ποσό.
Σε ό,τι αφορά το κόστος συμμετοχής τα τακτικά μέλη θα έχουν οικονομική συνδρομή- το ύψος της οποίας δεν έχει ακόμα οριστεί, ενώ η συμμετοχή στα συνδεδεμένα μέλη – με μικρότερο δηλαδή κύκλο εργασιών- θα είναι κατά πάσα πιθανότητα χωρίς οικονομική συνδρομή.
Όπως αναφέρει στην «Ν» εκπρόσωπος των ιδρυτικών μελών της ΕΣΕ «οι πρώτες έξι αλυσίδες αποτελούν τα ιδρυτικά μέλη. Σύντομα ο αριθμός τους θα αυξηθεί. Θεωρώ ότι επειδή θα παραχθεί αξία – και ίσως χρειαστεί λίγος χρόνος να το δουν αυτό οι πιο μικροί της αγοράς – θα ενισχυθεί σημαντικά ο αριθμός των μελών».
Ήδη οι εταιρείες του κλάδου έχουν ενημερωθεί και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στα τακτικά μέλη ήδη περιλαμβάνονται και άλλες αλυσίδες που απαρτίζουν το “top ten” του κλάδου όπως η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, ενώ δεν προβλέπεται η συμμετοχή ομίλων αγορών όπως ο ΕΛΟΜΑΣ, ΕΛΕΤΑ, Αστέρας καθώς το καταστατικό επιτρέπει την ένταξη μόνο σε νομικά πρόσωπα με σχετικό αφμ.
Επισημαίνεται ότι θα πρέπει να εξασφαλιστεί ένας minimum αριθμός μελών που κυμαίνεται με βάση την κείμενη νομοθεσία στα 20 μέλη, για τη σύσταση μη κερδοσκοπικής ένωση/σωματείου κτλ.
Το εγχείρημα σε όρους διαχείρισης ισορροπιών, χρήζει «χειρουργικών» κινήσεων καθώς θα πρέπει να συγκεραστούν τα συμφέροντα των ισχυρών, αλλά και των μικρών παικτών της αγοράς που σε αρκετά επίπεδα δεν συμβαδίζουν.
Πάντως, ακόμα και στο βαθμό που οι μικρομεσαίοι της αγοράς δεν ανταποκριθούν τελικά στο κάλεσμα να συμμετάσχουν στην ΕΣΕ, η δυναμική των τακτικών μελών που συνολικά κατέχουν πάνω από το 85% της αγοράς που αθροιστικά προσεγγίζει τα 15 δισ. ευρώ σε αξία, καθιστά την θεσμική εκπροσώπηση ιδιαίτερα ισχυρή.
Η σύσταση του νέου συλλογικού οργάνου κρίθηκε αναγκαία προκειμένου να υπάρξει ένας παραγωγικός διάλογος με την Πολιτεία και τους θεσμικούς φορείς για μια σειρά από καίρια ζητήματα του κλάδου.
Προς τούτο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες της «Ν» στα τέλη Ιουνίου προγραμματίζεται συνεδρίαση του ΔΣ της ΕΣΕ προκειμένου να διαμορφωθεί η «ατζέντα των αλυσίδων» με την οποία θα ανοίξουν το διάλογο με τη νέα Κυβέρνηση. Στη παρούσα φάση έχει ζητηθεί από τα μέλη να αποστείλουν τις προτάσεις τους για να διαμορφωθεί η βασική λίστα προτεραιοτήτων.
Σε αυτό το πλαίσιο, η «ατζέντα» αναμένεται να περιλαμβάνει : εργασιακά θέματα πχ εφαρμογή ψηφιακής κάρτας, τιμών και περιορισμών στην κερδοφορία, τη πρωτοβουλία για το «καλάθι του νοικοκυριού, τη γραφειοκρατία, τις διαδικασίες αδειοδότησης, ζητήματα ένταξης και αξιοποίησης του Αναπτυξιακού νόμου, της εποπτείας της αγοράς κτλ.
«Μέσα από τις δράσεις και παρεμβάσεις της, η ΕΣΕ θα επιδιώξει, μεταξύ άλλων, να κινητοποιεί την Πολιτεία να λαμβάνει μέτρα για την εύρυθμη λειτουργία των επιχειρήσεων, να δίνει κίνητρα για επενδύσεις, καθώς και να διευκολύνει τις διαδικασίες προσέλκυσης και απασχόλησης Ανθρώπινου Δυναμικού, με στόχο την καλύτερη δυνατή λειτουργία της Εφοδιαστικής Αλυσίδας» επισημαίνει η σχετική ανακοίνωση.
Σχετικά με την σύνθεση του πρώτου διοικητικού συμβουλίου όπως αυτό ορίστηκε στις 19 Μαΐου στη πρώτη γενική συνέλευση της ΕΣΕ, είναι εξαμελές με τα καθήκοντα προέδρου να αναλαμβάνει ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης (Metro ΑΕΒΕ) ενώ Αντιπρόεδρος ορίστηκε ο κ. Ιωάννης Μασούτης ( Δ. Μασούτης ΑΕ). Αντίστοιχα, γραμματέας ανέλαβε ο κ. Κωνσταντίνος Μαυροειδής( Πέντε ΑΕ – Γαλαξίας) και Ταμίας ο κ. Νίκος Λαβίδας (ΑΒ Βασιλόπουλος) ενώ τα μέλη απαρτίζουν οι κκ Λάμπρος Παπακοσμάς (Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης) και Martin Brandenburger (Lidl Ελλάς).
Τα γραφεία της ΕΣΕ θα βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας στην οδό Αμερικής ενώ με απόφαση του Δ.Σ., Γενικός Διευθυντής της ΕΣΕ ορίστηκε ο κ. Απόστολος Πεταλάς, ο μέχρι πρόσφατα Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Fourlis.
Από πλευράς προμηθευτών, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων κ. Ιωάννης Γιώτης σχολιάζοντας στην «Ν» την ίδρυση της ΕΣΕ ανέφερε: «Η Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων και Ποτών είναι ένας ισχυρός πυλώνας της ελληνικής μεταποίησης, με έντονη εξωστρέφεια και ουσιαστικό αποτύπωμα και συνεισφορά στην εγχώρια οικονομία και κοινωνία. Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων την εκπροσωπεί εδώ και χρόνια με υπευθυνότητα, προάγει τις αξίες του κλάδου και στηρίζει τις επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών, στο καθημερινό έργο τους. Αντίστοιχα, το οργανωμένο λιανεμπόριο και χονδρεμπόριο τροφίμων και καταναλωτικών αγαθών έχει σημαντική συνεισφορά στην κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας μας, δεδομένου ότι παράγει εθνικό πλούτο, δημιουργεί θέσεις εργασίας και αναπτύσσει νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες. Στο πλαίσιο αυτό και αναγνωρίζοντας τον ουσιαστικό του ρόλο, χαιρετίζουμε την ίδρυση της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, που έχει ως στόχο την περαιτέρω ενδυνάμωση και ανάπτυξη του κλάδου, την προάσπιση των θέσεών του και την τόνωση του υγιούς και ανόθευτου ανταγωνισμού. Στις μέρες μας, υπάρχουν καίρια ζητήματα τα οποία απασχολούν όλους τους κλάδους της οικονομίας και τα οποία οφείλουμε να τα αντιμετωπίζουμε με ευθύνη, για τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας. Είναι σημαντικό οι κλάδοι μας να συνεργάζονται και να εξελίσσονται παράλληλα, λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες προκλήσεις, προκειμένου να ανταποκρίνονται στα νέα ζητούμενα των καιρών και στις νέες ανάγκες για προϊόντα και υπηρεσίες που προσφέρουν προστιθέμενη αξία. Είμαι βέβαιος ότι τόσο η Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων & Ποτών όσο και το λιανεμπόριο & χονδρεμπόριο τροφίμων θα συνεχίσουν να επενδύουν σε μία αγαστή συνεργασία, με γνώμονα την ικανοποίηση των Ελλήνων καταναλωτών και τη βιώσιμη ανάπτυξη των κλάδων».
Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη προσπάθεια θεσμικού «συνεργατισμού» μεταξύ των σούπερ μάρκετ πραγματοποιήθηκε το 1977 με την δημιουργία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος. Ο Σύνδεσμος διαλύθηκε το 2005, με βασική αιτία την απόφαση 277/2005 της Επιτροπής Ανταγωνισμού με βάση την οποία τόσο ο Σύνδεσμος όσο και επτά αλυσίδες (Ατλάντικ, Αφοί Βερόπουλοι, Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μetro, Μασούτης και Τροφίνο ) κατηγορήθηκαν για την κατάρτιση σε κεντρικό επίπεδο καταλόγου ποσοστών ανώτατων εκπτώσεων επί τιμολογίου προμηθευτών και την προσπάθεια καθολικής και ενιαίας εφαρμογής του. Το πρόστιμο της Επιτροπής για την εναρμονισμένη πρακτική ήταν βαρύ και ανήλθε σε 15 εκατ. ευρώ στον ΣΕΣΜΕ και πρόστιμα συνολικού ύψους 2,95 εκατ. ευρώ στις επτά αλυσίδες. Αυτή η εξέλιξη αποτέλεσε την αρχή του τέλους του ΣΕΣΜΕ.
Δεκαοχτώ χρόνια μετά, η νεοσύστατη Ένωση επιδιώκει να αφήσει πίσω τα κακώς κείμενα και φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν ισχυρό φορέα ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
Πηγή: https://www.naftemporiki.gr/business/1475506/i-ischys-en-ti-enosei-gia-ta-soyper-market/