Πρόβλημα στη ναυτιλιακή κίνηση προκαλεί η παρατεταμένη ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά, ενώ οι τιμές στη δημοπρασία διέλευσης ενός πλοίου καταρρίπτουν όλα τα ρεκόρ.
Σύμφωνα με ναυτιλιακά πρακτορεία, η κράτηση για τη διέλευση ενός πλοίου γίνεται πλέον μόνο με προκράτηση, ενώ αναφέρουν ότι ο χρόνος αναμονής λαμβάνει υπόψη πρώτα τα πλοία αυτά. Τόνισαν ότι αν ένα πλοίο φθάσει στο κανάλι θα περιμένει όσο χρόνο χρειάζεται για να εξασφαλίσει μία κράτηση.
Σύμφωνα με τον διαδικτυακό ιστότοπο splash 247, o αριθμός των πλοίων που περιμένουν να περάσουν από τη Διώρυγα του Παναμά αυξήθηκε κατά 13% μέσα σε μόλις 24 ώρες, καθώς άρχισαν να εφαρμόζονται δραστικές περικοπές στη διέλευση της διώρυγας.
Όπως αναφέρεται, στις 02.30 τα ξημερώματα χθες τοπική ώρα υπήρχαν 112 πλοία που περίμεναν να περάσουν από τη διώρυγα, από 99 προχθές, και περίπου 22 πάνω από τον μέσο όρο των 90 πλοίων που καταγράφηκε τα τελευταία επτά χρόνια.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Flex LNG, Oystein Kalleklev, σε ανάρτησή του στο LinkedIn, μετά από συνεδρία ερωτήσεων και απαντήσεων στο Bloomberg, είπε ότι υπάρχει μια σύντομη συμπίεση στον Παναμά, όπου η μεγάλη κίνηση και το βύθισμα μειώνουν τη χωρητικότητα από τουλάχιστον 36 ημερήσιες διελεύσεις (αν και συχνά ήταν περισσότερο από 40) σε τελικά μόλις 18 ημερήσιες διελεύσεις.
Αυτό σημαίνει ότι πολλά πλοία θα πρέπει να ακολουθήσουν μεγαλύτερες διαδρομές από τις ΗΠΑ, οι οποίες είναι πλέον ο μεγαλύτερος εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο και μακράν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας υγραερίου, μέσω Σουέζ ή Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας προς τις κύριες αγορές τελικών καταναλωτών στην Ασία.
Πρόσθεσε ότι με τις δημοπρασίες να ξεκινούν και πάλι μετά από διακοπή μιας εβδομάδας για την αντιμετώπιση της συμφόρησης, η τιμή της παράκαμψης της γραμμής έσπασε όλα τα προηγούμενα ρεκόρ, με σχεδόν 4 εκατ. δολάρια να πληρώνονται για μια διέλευση χωρίς επιστροφή.
Το στέλεχος της Flex LNG δήλωσε ότι οι μεγαλύτερες αποστάσεις σημαίνουν ότι υπάρχουν λιγότερα διαθέσιμα πλοία στην αγορά.
Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή επιθεώρηση tradewinds, η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά επιβεβαίωσε ότι στις 8 Νοεμβρίου σημειώθηκε νέο ρεκόρ σε δημοπρασία, αλλά δεν κατονόμασε την εταιρεία. Το πλοίο θα διασχίσει τη διώρυγα μεταφέροντας LPG προς το βόρειο τμήμα της στις 15 Νοεμβρίου.
Πάντως, στις δημοπρασίες του Οκτωβρίου οι προσφορές κυμαίνονταν γενικά από 100.000 έως 800.000 δολάρια, με τρεις να ξεπερνούν το 1 εκατ. δολάρια.
Διεθνή μέσα ενημέρωσης τονίζουν ότι οι αναμονές στη διώρυγα διαρκούν έως και 10 ημέρες, ενώ νωρίτερα φέτος η ουρά είχε φθάσει τις 21 ημέρες.
Ο Οκτώβριος είχε το χαμηλότερο επίπεδο βροχόπτωσης από τότε που άρχισαν οι καταγραφές, επηρεάζοντας τη ναυτιλιακή κίνηση και την αλυσίδα εφοδιασμού.
Η ξηρασία που προκαλείται από το φαινόμενο Ελ Νίνιο επηρεάζει το σύστημα δεξαμενών του καναλιού, με αποτέλεσμα τη μείωση της διαθεσιμότητας του νερού.
Συγκεκριμένα, τον περασμένο μήνα οι βροχοπτώσεις ήταν 41% λιγότερες από το σύνηθεςΠροεπισκόπηση (ανοίγει σε μία νέα καρτέλα), με αποτέλεσμα η στάθμη της λίμνης Γκατούν -παρέχει το νερό στο κανάλι- να υποχωρήσει σε άνευ προηγουμένου επίπεδα γι’ αυτή την περίοδο του έτους.
Οι αρχές του Παναμά ανακοίνωσαν στα τέλη Οκτωβρίου ότι μείωσαν περαιτέρω τις θέσεις κράτησης από τα 32 πλοία ανά ημέρα που είχαν ανακοινωθεί τον Ιούνιο σε 25 στις 3 Νοεμβρίου.