Με κινηματογραφική ταχύτητα τρέχουν οι εξελίξεις στην εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο Eagle Bulk.
Με την είσοδο στο μετοχικό της κεφάλαιο της Danaos του δρ. Ιωάννη Κούστα και της Castor Maritime του Πέτρου Παναγιωτιδη, επιστρέφουν οι έλληνες εφοπλιστές στην εταιρεία που είχε εισάγει ο Σοφοκλής Ζούλας το 2005.
Από την επένδυση της Danaos μέσα σε λίγες μέρες, ακολούθησαν κατά σειρά η έξοδος του fund Oaktree Capital Management, η απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας να βάλει όριο 15%, στην δυνατότητα συγκέντρωσης μεριδίων, η σκληρή απάντηση της Danaos που στο ενδιάμεσο είχε ξεπεράσει το 15% λόγω της εξόδου της Oaktree, η είσοδος της Castor με ποσοστό 14,99% και τέλος η απάντηση της διοίκησης της Eagle, αργά τη νύχτα της περασμένης Παρασκευής, στον κ. Κούστα μέσω της οποίας προσπαθεί να υπεραμυνθεί των αποφάσεων της.
Ειδικότερα η Danaos εμφανίστηκε σταδιακά να ανεβάζει το ποσοστό της σταδιακά στο 11,3%, ενώ η διοίκηση της Eagle Bulk αγόρασε το 28% των μετοχών της Oaktree Capital Management, η οποία ήταν και ο μεγαλύτερος μέτοχος, ενώ αποφάσιζε να αλλάξει το καταστατικό της ώστε κανείς μέτοχος να μην μπορεί να ξεπεράσει το 15%. Ωστόσο η «απόσυρση» των μετοχών του αμερικανικού fund, εκτίναξε το ποσοστό της Danaos στο 16,7% και την έκανε μεγαλύτερο μέτοχο, αλλά πάνω από το όριο. Το γεγονός αυτό προκάλεσε την αντίδραση της ελληνικής εταιρείας, η οποία απάντησε σε σκληρό τόνο: Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε, για την εξαγορά των μετοχών της Oaktree καταβλήθηκε ένα premium 35% σε σχέση με τον μέσο όρο της μετοχής τις τελευταίες 45 ημέρες. «Δυσκολευόμαστε να κατανοήσουμε πώς η απόφαση της εταιρείας να επαναγοράσει τις μετοχές της Oaktree ωφελεί όλους τους μετόχους της Eagle Bulk και αμφισβητούμε κατά πόσον οι αποφάσεις που έλαβε η εταιρεία ήταν οι πιο αποτελεσματικές, μελετημένες ή επωφελείς για όλους τους μετόχους» σημειωνόταν χαρακτηριστικά.
Στο ενδιάμεσο, αργά το απόγευμα της Παρασκευής, και η Castor Maritime εμφανίστηκε στο ταμπλό με τους βασικούς μετόχους της Eagle, ενώ λίγη ώρα αργότερα ο πρόεδρος της Eagle, Paul M. Leand, απαντούσε στην Danaos τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Το Διοικητικό Συμβούλιο κατέληξε στην ομόφωνη απόφασή του να αγοράσει τις μετοχές της Oaktree Capital και να υιοθετήσει ένα σχέδιο δικαιωμάτων των μετόχων ως μέσο για την προώθηση των βέλτιστων συμφερόντων των μετόχων μας». Επίσης υποστηρίζει ότι το Premium που δόθηκε στο αμερικανικό fund είναι 16% επί της αποτίμησης της 12ης Ιουνίου.
Εκτός από το γεγονός ότι η Oaktree, είχε κάνει γνωστό ότι ήθελε να πουλήσει τις μετοχές της, οπότε άνοιγε «χώρος» για νέους επενδυτές, τα επόμενα χρόνια η αγορά στο χύδην ξηρό φορτίο αναμένεται να ανέβει, ίσως και εντυπωσιακά. Το γιατί έχει να κάνει πρώτα από όλα με την λιγοστή προσφορά χωρητικότητας, και σε δεύτερο λόγο με τη ζήτηση. Αυτή τη στιγμή το order book εξακολουθεί και βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά, μόλις 8%, ενώ τα επόμενα χρόνια ένας μεγάλος αριθμός bulk carriers αναμένεται να αποσυρθεί, λόγω των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών. Ουσιαστικά, για κάποιο χρονικό διάστημα ο στόλος ενδέχεται και να παρουσιάσει κάμψη. Παράλληλα με τις σημερινές προβλέψεις για παγκόσμια ανάκαμψη, η ζήτηση για χωρητικότητα αναμένεται να είναι σε επίπεδο υψηλότερα της προσφοράς.
Την ίδια στιγμή η Eagle Bulk, είναι μια εταιρεία με ένα στόλο 52 bulk carriers ultramax και supramax, με συνολική χωρητικότητα 3,2 εκατ. dwt και με μέσο όρο ηλικίας κάτω των 10 ετών. (9,8 έτη). Κάτι που σημαίνει ότι ο στόλος της είναι σύγχρονος, και μόνο πέντε πλοία της έχουν ναυπηγηθεί πριν το 2010 (τέσσερα το 2009 και ένα το 2008).
Η κεφαλαιοποίηση της ανέρχεται στα 466 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της 30ης Ιουνίου 2023, οι δανειακές της υποχρεώσεις στα 348 εκατ. δολάρια, ενώ η αξία της εταιρείας διαμορφώνεται στα 660 εκατ. δολάρια. Τα έσοδά της στο τέλος του 2022 ήταν στα 248 εκατ. δολάρια, κατά 63 εκατ. δολάρια περισσότερα από το 2021.
Το 2005 ήταν μια καλή περίοδος για να εισάγεις μια εταιρεία στο αμεριμανικό χρηματιστήριο, έλεγε πριν από λίγες ημέρες ο κ. Αριστείδης Πίττας (επικεφαλής του ομίλου Euroseas με 30 πλοία), στο πλαίσιο του συνεδρίου Pireas 2023, που διοργανώνουν κάθε δύο χρόνια οι έλληνες ναυλομεσίτες.
Εκείνη ήταν και η εποχή που ο. κ Σοφοκλής Ζούλας εισήγαγα τον «αετό» στο αμερικανικό χρηματιστήριο. Σε μια εποχή που η αγορά ανέβαινε διαρκώς. Η εταιρεία επέκτεινε διαρκώς τον στόλο της, φτάνοντας να έχει δανεισμό περίπου 1,2 δισ. δολάρια. Με την κατάρρευση της παγκόσμιας οικονομίας, που έριξε τον δείκτη της ναυλαγοράς ¨κάτω από το μηδέν» αλλά και την παράλληλα πτώχευση της Korean Lines, ο κ. Ζούλας κατέβαλε προσπάθειες να σώσει την εταιρεία. Στο τέλος τα κατάφερε με την «βοήθεια» της Oaktree, που πήρε και τον μετοχικό έλεγχο της εταιρείας το 2013, ενώ τελικά παραιτήθηκε από την διοίκηση της εταιρείας στις αρχές του 2015.
Πηγή: https://www.naftemporiki.gr/maritime/1489775/eagle-bulk-epistrefoyn-oi-greeks/