Το όριο των 500 κατοίκων για την συγκρότηση των Κοινοτικών Συμβουλίων, η μείωση των εδρών των δημοτικών συμβουλίων, η καταχώρηση των υποψηφίων εκπροσώπων των κοινοτήτων κάτω των 500 σε όλα τα ψηφοδέλτια και η μεγάλη προεκλογική περίοδος από τις 31 Ιουνίου, αποτελούν τις καθολικές αντιρρήσεις των δημάρχων απέναντι στο νομοσχέδιο για τον εκλογικό νόμο που κατέθεσε το Υπ. Εσωτερικών.
Αφού σημειώσουμε βέβαια ότι οι αντιρρήσεις εκφράζονται σχεδόν αποκλειστικά από τους Δημάρχους και όχι από τους εκπροσώπους των αντιπολιτεύσεων, θα πρέπει οπωσδήποτε να τονίσουμε ότι ο ισχύον νόμος καταδικάστηκε από όλες τις παρατάξεις σχεδόν καθολικά ως μη πετυχημένο σύστημα.
Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ εισηγούμενος το θέμα σημείωσε ότι ο εκλογικό νόμος δεν είναι το μείζον της Αυτοδιοίκησης. Είπε ότι σαφώς πρέπει να λυθεί αλλά (έτσι κι αλλιώς δεν υπάρχουν και τεράστιες αντιρρήσεις και το νομοσχέδιο της κυβέρνησης βρίσκεται στην σωστή κατεύθυνση) αλλά αυτό που πρέπει να συζητηθεί και καίει είναι οι αρμοδιότητες και η καταστατική θέση των αιρετών.
Ο κ. Παπαστεργίου σημείωσε ότι η Απλή Αναλογική με τον τρόπο που έγινε κάηκε και αν δεν είχαν γίνει οι παρεμβάσεις το Υπουργείου έστω και αυτές οι στρεβλές τα 2/3 των δήμων θα ζούσαν τραγελαφικές καταστάσεις.
Η πρώτη εικόνα είναι θετική σημείωσε ο κ. Παπαστεργίου επικαλούμενος τις επαφές που έκανε με 100 περίπου δημάρχους.
Το πρώτο πρόβλημα που υπάρχει είναι ο αριθμός των δημοτικών συμβούλων. Η μείωση δημιουργεί δήμους διαφόρων ταχυτήτων. Σύμφωνα με αυτή την πρόταση του Υπουργείου, στο 15% των δήμων η μείωση είναι από 24% έως και 38%. Στο 50% των δήμων από 20-22%, στο 33% των δήμων 15-19% και το 4% δεν θα υποστούν καμία μείωση.
Το πρόβλημα μεγαλώνει σε δήμους που προέρχονται από συνένωση όπου και εδώ δημιουργούνται δυο κλίμακες με μεγαλύτερη ακόμη μείωση.
Το δεύτερο θέμα δημιουργείται με το πλαφόν εισόδου, αφού σε μικρά συμβούλια ούτως ή άλλως το πλαφόν είναι πολύ μεγαλύτερο.
Μεγάλο ζήτημα αποτελεί το όριο των 500 κατοίκων κάτω του οποίου εκλέγεται εκπρόσωπος Οι μικροί επαρχιακοί δήμοι φοβούνται ότι η απογραφή του 2021 θα βοηθήσει τα αστικά κέντρα και οι περισσότερες κοινότητες θα βγουν κάτω από το όριο. Ο κ. Παπαστεργίου πρότεινε να επανέλθει στο 300.
Επίσης πρόβλημα αποτελεί η επίπλαστη όπως είπε εικόνα να κρέμονται από κάτω από το ψηφοδέλτιο όλων των παρατάξεων όλοι οι υποψήφιοι εκπρόσωποι ανεξάρτητα σε ποια παράταξη ανήκουν ως ενιαία λίστα.
Πρόβλημα αποτελεί και η κατάργηση των τοπικών συμβουλίων πρωτευουσών. Όπως σημείωσε ο κ. Παπαστεργίου η συζήτηση πρέπει να γίνει σχετικά με τις αρμοδιότητες και τον ουσιαστικό ρόλο που πρέπει να λάβουν και όχι η κατάργησή τους.
Πρόβλημα αποτελεί και η ολοκλήρωση των ψηφοδελτίων στις 31 Ιουνίου καθώς για πολλούς δήμους αποτελεί και τουριστική περίοδο.
Τέλος ο πρόεδρος σημείωσε ότι η συμμετοχή των γυναικών θα πρέπει να πάει 33% η να παραμείνει όπως έχει στο 40%.
Να σημειώσουμε ότι ουσιαστικά ο πρόεδρος μετέφερε τις παρατηρήσεις που συνέλεξε ως βάση συζήτησης για την ΚΕΔΕ και τόνισε ότι θα υπάρξει νέα συζήτηση και ζύμωση για την απόφαση μέσα στο επόμενο δεκαήμερο.
Ο Α’ Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Λάζαρος Κυρίζογλου σημείωσε ότι πάμε σε πολύ μικρότερα συμβούλια και από την εποχή του Καποδίστρια όπου είχαμε πού περισσότερους δήμους με πολύ μικρότερους πληθυσμούς και πρόσθεσε ότι αυτές οι διατάξεις πιθανόν είναι να ακολουθήσουν και το πλήθος αντιδημάρχων και ειδικών συμβούλων.
Και ο κ. Κυρίζογλου ζήτησε το όριο των 500 να μειωθεί σε 300 ενώ συμφώνησε ότι δεν είναι δυνατόν να υπάρχει ενιαία λίστα υποψηφίων εκπροσώπων σε κοινότητες κάτω του ορίου σε όλα τα ψηφοδέλτια.
Τέλος ζήτησε για τους δήμους που συνενώθηκαν, να ενταχθούν στην αμέσως επόμενη κατηγορία μείωσης και η ημερομηνία ολοκλήρωσης των ψηφοδελτίων να μετατεθεί στις 31 Αυγούστου καθώς η 30η Ιουνίου δημιουργεί όπως είπε μια πολύ μακρά προεκλογική περίοδο.
Ο επικεφαλής της Νέας Αυτοδιοίκησης και δήμαρχος Νίκαιας Α. Ι. Ρέντη κ. Ιωακειμίδης σημείωσε ότι το προηγούμενο σύστημα απέτυχε ή δεν πέτυχε τους στόχους του και με τις μετατροπές που έγιναν από την νέα κυβέρνηση, η στρέβλωσε έγινε ακόμη μεγαλύτερη.
Σημείωσε όμως ότι επείγουν άλλα θέματα και όχι ο εκλογικός νόμος.
Στα 5 χρόνια θητείας συμφώνησε ο κ. Ιωακειμίδης στο θέμα όμως της μείωσης των δημοτικών συμβούλων δεν συμφώνησε και πρότεινε αν αυτά δεν παραμείνουν ως έχουν, να υπάρξει όσο γίνεται μικρότερη μείωση.
Αντιρρήσεις εξέφρασε και στο 43%. Το σωστό είπε είναι το 50% αν όμως η κυβέρνηση επιμείνει, θα πρέπει να υπάρξει μια ξεχωριστή δικλείδα έτσι ώστε να προβλεφθεί και μια διαφορά 5 τουλάχιστον μονάδων όπως και μια κλιμάκωση εδρών καθώς δεν μπορεί και το 42% και το 60% να λαμβάνουν τις ίδιες έδρες πλειοψηφίας.
Την ποσόστωση των δύο φύλλων στο 30 και το 33% ο κ. Ιωακειμίδης την χαρακτήρισε οπισθοχώρηση από το 40%.
Την 30η Ιουνίου για την ολοκλήρωση των ψηφοδελτίων την χαρακτήρισε λογικό χρόνο, όμως ζήτησε να αποτελέσει χρονικό όριο για κατάθεση ψηφοδελτίων με τον κατώτατο όριο υποψηφίων έτσι ώστε να μπορούν τα ψηφοδέλτια μέχρι 31 Αυγούστου να συμπληρωθούν με το μάξιμουμ.
Τέλος ο κ. Ιωακειμίδης σημείωσε ότι η αύξηση των υποψηφίων στο 120% είναι πολύ μεγάλο και πρότεινε το 100% ως υπεραρκετό.
Ο Β΄Αντιπρόεδρος κ. Κάρναβος και Δήμαρχος Καλλιθέας ζήτησε να μην καταργηθούν τα
Κοινοτικά συμβούλια ούτε στην Αττική και στην Θεσσαλονίκη. Αποδέχτηκε ότι στην πλειοψηφία των δήμων δεν λειτούργησαν και τόνισε την ανάγκη γίνει συζήτηση για το πως μπορούν να δουλέψουν καθώς σύμφωνα με την αρχή της Επικουρικότητας όπως είπε μπορούν να είναι πολύ χρήσιμα για μια διοίκηση και να διευρύνουν την συμμετοχή των πολιτών.
Ο κ. Κάρναβος έβαλε και το θέμα της τεράστιας προεκλογικής περιόδου όπως και το πρόβλημα της μετά από τρίμηνο παράδοσης του δήμου σε μια νέα δημοτική αρχή και τέλος έβαλε και το θέμα της ποσόστωσης που πρότεινε να καταργηθεί.
Ο ΓΓ της ΚΕΔΕ κ. Καφαντάρης αφού σημείωσε ότι η Απλή Αναλογική με Β΄γύρο αποτελεί μια παγκόσμια πρωτοτυπία, όπως είπε ανέφερε ότι οι διορθώσεις που στοχεύουν στην κυβερνησιμότητα είναι απαραίτητες.
Σημείωσε ότι με το όριο των 500 κατοίκων ουσιαστικά ακυρώνουμε την λειτουργία του 80% των κοινοτήτων και ζήτησε να επανέλθει στο 300, διαφώνησε και εκείνος στην ενιαία λίστα εκπροσώπων των μικρών κοινοτήτων και τόνισε ότι η μείωση των δημοτικών συμβουλίων θα πρέπει να γίνει στον ελάχιστο βαθμό διότι ενέχει τον κίνδυνο αυτό να συμπαρασύρει και μείωση αντιδημάρχων και ειδικών συμβούλων
Τέλος σημείωσε ότι δεν μπορεί να γίνει αύξηση των τιμών των παραβόλων σε τέτοιες εποχές.
Ο εκπρόσωπος του Αυτοδιοικητικού Κινήματος κι δήμαρχος Ήλιδας κ. Λυμπέρης εξέφρασε και αυτός τις αντιρρήσεις του για το όριο των 500 κατοίκων στις κοινότητες (ζήτησε το 300), όπως και στην ενιαία λίστα των εκπροσώπων στις μικρές κοινότητες. Ζήτησε επίσης ο
Πρόεδρος του Κοινοτικού Συμβουλίου να προκύπτει από την πλειοψηφία των συμβούλων της τοπικής κοινότητας όπως προέβλεπε και ο Καλλικράτης. Σημείωσε ότι η μείωση του αριθμού των δημοτικών συμβούλων δεν θα λύσει κανένα προβλήματα, συμφώνησε στις ποσοστώσεις ενώ πρότεινε την 31η Αυγούστου ως καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσης των ψηφοδελτίων.
Για την νομιμοποίηση του Δημάρχου ως ξεχωριστό όργανο από την κοινωνία ο κ. Λυμπέρης ζήτησε το 50% δεν απέκλεισε όμως το ενδεχόμενο να συζητήσει και το μειωμένο ποσοστό αν υπάρχει κάποια διαφορά από τον δεύτερο της τάξεως των 5 έως 8 μονάδων
Ο Κ. Καλογιάννης δήμαρχος Λάρισας και επικεφαλής της Ριζοσπαστικής Αυτοδιοικητικής Πρωτοβουλίας αφού σημείωσε ότι ο νόμος έχει συγκεκριμένο στόχο και ότι τα δύο στοιχεία της αυτοδιοίκησης που είναι η δημοκρατία και συμμετοχή και η αρχή της εγγύτητας, η πρόταση δεν τα εμπεριέχει. Είπε ότι το 43% αποτελεί νομιμοποίηση μειοψηφίας και εξέφρασε την κάθετη διαφωνία του με το συνδυασμένο 3/5 των εδρών που αποτελεί ένα υπερπλειοψηφικό σύστημα.
Είπε ακόμη ότι η εξάρτηση των τοπικών συμβουλίων τα αναδεικνύεται σε ρόλο ψηφοσυλλέκτη.
Είπε ότι το πλαφόν εξαφανίζει τις μικρές παρατάξεις και τέλος εξέφρασε και αυτός την αντίρρησή του για το 3μηνο όριο πριν τις εκλογές και πρότεινε να βρεθεί μια χρυσή τομή.
Ο κ. Πελετίδης επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης και Δήμαρχος Πατρέων είπε ότι με το νέο σύστημα παραβιάζεται η ισοτιμία της ψήφου και η βούληση των δημοτών και ότι πρόκειται για ένα σχεδιασμό, να φύγουν οι ενοχλητικοί και να φτιάξουμε δυο πόλους. Εστι είπε μπαίνει το πλαφόν του 3% και μικραίνουν τα δημοτικά και τα τοπικά συμβούλια. Τέλος εξέφρασε και
την αντίρρησή του στο ότι αυξάνονται τα παράβολα.
Ο κ. Σακούτης επικεφαλής της παράταξης: Συντονισμός Αιρετών, σημείωσε ότι στο συγκεκριμένο χρονικό σημείο η συζήτηση για τον εκλογικό νόμο είναι άκαιρη και ότι πρέπει να προταχθούν οι μεταρρυθμίσεις. Ο κ. Σακούτης σημείωσε ότι το νομοσχέδιο δεν είναι
ουδέτερο και ότι βοηθάει τις επιλογές σε μια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Ενισχύεται ο διπολισμός που είναι στόχος, ενισχύεται το δημαρχοκεντρικό σύστημα και αποδυναμώνονται οι πολίτες. Τέλος ο κ. Σακούτης ανέφερε ότι διαφωνεί με το πλαφόν του 3%, διαφωνεί με την προσαύξηση του 120% και προτείνει την έμμεση εκλογή δημάρχου από το δημοτικό συμβούλιο με έναν γύρο, όπως εφαρμόζεται η απλή αναλογική στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε.
Στην συνέχεια μίλησαν οι Πρόεδροι των ΠΕΔ
Ο Πρόεδροι σημείωσαν όλοι ότι το όριο των 500 κατοίκων είναι υπερβολικό και ότι θα αποδυναμώσει κάθε έννοια αποτελεσματικής αποκεντρωμένης διοίκησης, ότι φέρνει ανισότητες και εξέφρασαν τον φόβο τους ότι με την απογραφή όλα σχεδόν τα συμβούλια θα καταργηθούν.
Οι Πρόεδροι που είναι και δήμαρχοι σημείωσαν ότι τα Κοινοτικά Συμβούλια είναι απαραίτητα για να συνεπικουρούν το έργο της δημοτικής αρχής.
Επίσης όλοι σημείωσαν ότι η μείωση των συμβουλίων είναι λάθος καθώς ήδη οι άνθρωποι που ασχολούνται και μπορούν να βοηθήσουν στην διοίκηση είναι λίγοι.
Πρότειναν επίσης να κατηγοριοποιηθούν οι δήμοι με όριο προς τα κάτω τα 15μελή Συμβούλια.
Να μην είναι μόνο δύο οι υποψήφιοι εκπρόσωποι των μικρών κοινοτήτων αλλά μέχρι 4 .
Πολλοί πρότειναν το όριο των 500 να γίνει και 200. Πρότειναν επίσης ο συνδυασμός να είναι έγκυρος αν κατεβάζει υποψήφιους στο 50% των κοινοτήτων.
Πρότειναν ακόμη να υπάρξει κλιμάκωση εδρών από το 43% μέχρι το 60%.
Επεσήμαναν ότι η απόσταση από την 31η Ιουνίου μέχρι τις εκλογές είναι πολύ μεγάλη.
Μετά τους προέδρους των ΠΕΔ μίλησε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών της ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης κ. Γρηγόρης Κωνσταντέλλος.
Ο κ. Κωνσταντέλλος σημείωσε στην αρχή ότι είναι πολύ φυσικό καθένας να καταγράφει τα βιώματα του τόπου του, αλλά εδώ χρειάζεται μια συνθετική δουλειά και χρειάζεται χρόνος για να γίνει σωστά.
Εξέφρασε τις επιφυλάξεις του ως προς το 43%.
Σημείωσε ότι καταργούνται 160-165 τοπικά συμβούλια
Τόνισε ότι η μείωση των εδρών των δημοτικών συμβουλίων γίνεται κατά έναν αυθαίρετο τρόπο χωρίς να δικαιολογείται για ποιο λόγο γίνεται; Ο κ. Κωνσταντέλλος είπε ότι θα πρέπει να υπάρξει πίεση και για αύξηση.
Διαφώνησε με την κατάργηση των τοπικών Συμβουλίων «τα πετούμε αντί να τα διορθώσουμε» είπε και πρότεινε αύξηση δημοτικών συμβούλων ανάλογα με το πόσα τοπικά καταργούνται. Συγκεκριμένα να αυξάνεται ο αριθμός κατά 2 όταν καταργούνται 1-3 τοπικά συμβούλια, κατά 4 για 3-6 και κατά 6 και πάνω κατά 6.
Όμως ο κ. Κωνσταντέλλος επέμεινε στην μη κατάργηση των κοινοτικών συμβουλίων και στην αύξηση των αρμοδιοτήτων τους.
Πρότεινε επίσης πλαφόν με το μικρότερο εκλογικό μέτρο +1%.
Είπε όχι στην ενιαία λίστα υποψηφίων σε όλα τα ψηφοδέλτια στις μικρές κοινότητες, σημείωσε ότι η 31η Ιουνίου για την ολοκλήρωση των ψηφοδελτίων βρίσκεται πολύ μακρυά από τις εκλογές και τέλος αναφέρθηκε στην Απογραφή που την χαρακτήρισε δίκοπο μαχαίρι καθώς όπως ανέφερε αν γίνει τον Οκτώβριο του ‘21 και υβριδική μπορεί να επιφέρει μεγάλες ζημιές στην περιφέρεια.
Μιλώντας ο κ. Γιάννης Τσιάμης ως μέλος του Αυτοδιοικητικού Κινήματος σημείωσε ότι η παράταξή του υποστηρίζει με συνέχεια και συνέπεια διαχρονικά το 50%+1 και τα 3/5.
Σημείωσε ότι με 43% δεν είναι δυνατό να σταθεί και να νομιμοποιηθεί μια δημοτική αρχή και ζήτησε τουλάχιστον να υπάρξει μια απαραίτητη διαφορά 5%.
Ο κ. Τσιάμης έβαλε και το θέμα της ποσόστωσης που μέχρι σήμερα δεν έχει αποδώσει και πρότεινε η ποσόστωση να μπει στους εκλεγέντες και όχι στους υποψηφίους.
Τέλος ο κ. Τσιάμης σημείωσε ότι πρέπει να διασφαλιστεί να μην βρεθούμε σε παρατεταμένη εκλογική περίοδο και τόνισε ότι πρέπει να μπει στο τραπέζι πάλι η μεγάλη εικόνα για την Αυτοδιοίκηση που είναι οι ρόλο για όλους τους δημοτικούς συμβούλους, και οι αρμοδιότητες.
Τέλος ο κ. Δημήτρης Μπίρμπας της Ριζοσπαστικής Αυτοδιοικητικής Πρωτοβουλίας και τ. Δήμαρχος Αιγάλεω σημείωσε ότι ο εκλογικός νόμος αποτελεί ένα συνεκτικό σχέδιο που κατ’ οικονομιάν μεταφέρονται εξουσίες σε μονοπρόσωπα όργανα. Χαρακτήρισε ανεξήγητο τον περιορισμό των εδρών και επίπλαστο το 3% που οδηγούν ουσιαστικά σε μια διπολική δημοκρατία αφού βάζουν δυσκολίες στο να κατέβει ένας συνδυασμός.
Ο κ. Μπίρμπας σημείωσε ότι όλες οι παράμετροι, τα πλήρη ψηφοδέλτια παντού και η μείωση των εδρών όπου στο 80% καταργείται το 1/3 των εδρών των τοπικών συμβουλίων, αποθαρρύνουν όλες τις πρωτοβουλίες να κατέλθουν στις εκλογές εκτός κομμάτων.
Ο κ. Μπίρμπας διαφώνησε με την εκλογή των δημάρχων με 8 χρόνια χωρίς σταυρό, χαρακτήρισε απαράδεκτη την εκλογή χωρίς το 50% +1 και θύμισε τις αποφάσεις των συνεδρίων της ΚΕΔΕ.
Επίσης διαφώνησε με την μακρά προεκλογική περίοδο και σε όλες τις διατάξεις που αποθαρρύνουν τους νέους να συμμετάσχουν στις εκλογές.
Τέλος ο κ. Μπίρμπας σημείωσε το γεγονός ότι φεύγουν οι υπάλληλοι των δήμων από τα κολλήματα εκλογιμότητας και υποστήριξε ότι αυτό θα φέρει τεράστιες δυσλειτουργίες στους δήμους για όλη την εκλογική περίοδο.
Καταλήγοντας ο κ. Μπίρμπας απηύθυνε πρόσκληση να μην υπάρξει καμία υποχώρηση κάτω από το 50% + 1 και καμία μείωση εδρών και συμβουλίων.