Η συνεχής πτώση των τιμών του πετρελαίου τις τελευταίες τρεις εβδομάδες έρχεται κόντρα στις ανησυχίες για εκτίναξη των τιμών κοντά στα 100 δολάρια το βαρέλι, που εκφράζονταν όταν ξέσπασε ο πόλεμος Ισραήλ – Χαμάς. Οι φόβοι για κάμψη της ζήτησης του μαύρου χρυσού στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη, ΗΠΑ και Κίνα, υπερισχύουν των όποιων σεναρίων για μείωση της προσφοράς.
Το μπρεντ διαμορφώνεται κοντά στα 80 δολάρια το βαρέλι και το αμερικανικό ελαφρύ αργό στα 76 δολάρια. Γιατί όμως ενώ βλέπουμε να υποχωρούν οι διεθνείς τιμές του αργού, δεν βλέπουμε κάτι αντίστοιχο στην αντλία;
Οι καταναλωτές δεν πρέπει να τρέφουν ελπίδες επιστροφής στις τιμές του παρελθόντος. Ο λόγος διατήρησης των υψηλών τιμών στα πρατήρια στην Ελλάδα δεν είναι άλλος από τους πολύ υψηλούς ειδικούς φόρους στα καύσιμα.
Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) για την αμόλυβδη βενζίνη είναι στα 700 ευρώ ανά χίλια λίτρα, κάτι το οποίο σημαίνει ότι η επιβάρυνση ανά λίτρο καυσίμου ανέρχεται στα 70 λεπτά. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο ΕΦΚ στην Ελλάδα είναι ένας από τους υψηλότερους στην Ευρωπαϊκή Ένωση και για το λόγο αυτό, η χώρα μας, βρίσκεται σταθερά μεταξύ των τριών ή τεσσάρων ακριβότερων χωρών της ΕΕ.
Εκτός από τον ΕΦΚ, σε υψηλά επίπδα είναι ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) όπου επιβαρύνει τις τιμές των καυσίμων με 24%, ενώ ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνηση ανέρχεται στα 410 ευρώ ανά χιλιόλιτρο.
Όπως προαναφέρθηκε, παρά την υποχώρηση των διεθνών τιμών, οι εγχώριες τιμές δεν ακολουθούν με τον ίδιο ρυθμό. Με βάση τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης, χθες 12 Νοεμβρίου, η πανελλαδική μέση τιμή της απλής αμόλυβδης, ήταν στο 1,877 ευρώ λίτρο και στο πετρέλαιο κίνησης στο 1,752 ευρώ ανά λίτρο.
Σε πολύ υψηλά επίπεδα και συγκεκριμένα στο 1,382 ευρώ ανά λίτρο βρίσκεται και τιμή του πετρελαίου θέρμανσης και η … ευχή όλων, είναι να μην υπάρξει πτώση της θερμοκρασίας.
Τέλος στα 90 λεπτά ανά λίτρο είναι η πανελλαδική μέση τιμή στο υγραέριο κίνησης.