Ελένη Πολυχρονοπούλου στη «Ν»: Μπορούμε να προβλέψουμε τη συμπεριφορά του πλοίου στο μέλλον
«Η μεγαλύτερη πρόκληση για τη ναυτιλία η μείωση των ρύπων»
Τα αναπτυξιακά πλάνα της METIS και οι δυνατότητες της Ελλάδας να εξελιχθεί σε παγκόσμιο τεχνολογικό hub
«Απομακρυνόμαστε από τον παραδοσιακό τρόπο λειτουργίας του πλοίου και μεταβαίνουμε, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, σε ένα μοντέλο στο οποίο κύριο ρόλο παίζει ο εκ των προτέρων σχεδιασμός όλων των κινήσεων με ακρίβεια και η πρόληψη καταστάσεων που θα συμβούν στο μέλλον».
Αυτό επισημαίνει σε συνέντευξή της στη «Ν» η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της εταιρείας ναυτιλιακής τεχνολογίας METIS Cyberspace Technology, Ελένη Πολυχρονοπούλου.
Η καινοτόμα επιχείρηση, η οποία φέτος συμπληρώνει επτά χρόνια ζωής και βρίσκεται σε αναπτυξιακή τροχιά, μπορεί με τη μέθοδο που χρησιμοποιεί να προβλέψει – στο μέγιστο δυνατό βαθμό – τη μελλοντική συμπεριφορά ενός πλοίου, βοηθώντας τους ιδιοκτήτες να λάβουν έγκαιρα, καθοριστικές, για τη λειτουργία και την απόδοση του στόλου τους, τεκμηριωμένες αποφάσεις.
Ιδιαίτερη αναφορά κάνει η κα Πολυχρονοπούλου στις υπηρεσίες εκείνες της METIS που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών, κάτι που η ίδια χαρακτηρίζει τη «μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλιακή βιομηχανία».
Μάλιστα, όπως λέει, βλέπουμε τις εξελίξεις που φέρνει η απανθρακοποίηση να φτάνουν ακόμα και στο επίπεδο των τραπεζών εκτός από τους ναυλωτές. Επομένως, η METIS προσπαθεί να δώσει τα εργαλεία που θα οδηγήσουν τις εταιρείες στη σωστή κατεύθυνση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει, οι λύσεις της METIS μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση έως και 10% της μέσης κατανάλωσης καυσίμου και στη βελτίωση μέχρι και 12% της βαθμολογίας CII (Δείκτης Έντασης Άνθρακα, μέτρο του ΙΜΟ) σε ετήσια βάση.
Σημαντικές είναι ακόμη οι αναφορές της κας Πολυχρονοπούλου στη ραγδαία υιοθέτηση ψηφιακών λύσεων από το χώρο της πλοιοκτησίας, αλλά και στη δυνατότητα της Ελλάδας να αναδειχθεί σε κόμβο ναυτιλιακής τεχνολογίας, προσελκύοντας όχι μόνο Έλληνες εργαζόμενους που έφυγαν τα προηγούμενα χρόνια στο εξωτερικό (brain regain), αλλά και ξένους που ήδη έρχονται να δουλέψουν στο συγκεκριμένο χώρο, «ποντάροντας» στις προοπτικές που αναδύονται.
Αναλυτικά η συνέντευξη της Ελένης Πολυχρονοπούλου στη «Ν»:
Σε καμία περίπτωση δεν είναι εύκολο. Χρειάζεται ένα σοβαρό όραμα, γνώση του αντικειμένου σε βάθος, επιστημοσύνη, επιμονή, υπομονή, στενή παρακολούθηση των εξελίξεων και φυσικά μία ομάδα που να μπορεί να μετουσιώσει την ιδέα σε ένα προϊόν με σοβαρή προστιθέμενη αξία για τον τελικό πελάτη.
Οι εξελίξεις στη ναυτιλιακή τεχνολογία είναι ραγδαίες. Μήνα με το μήνα ανακύπτουν νέα στοιχεία, τα οποία πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι φορείς της ναυτιλίας. Είναι σίγουρα μία πολύ μεγάλη πρόκληση να μπορείς να βρίσκεσαι στο επίκεντρο των εξελίξεων. Έχουμε ένα μακρύ και δύσκολο δρόμο, αλλά γι’ αυτό είμαστε εδώ, για τα δύσκολα.
Ο ανταγωνισμός μας κάνει όλους καλύτερους. Τον θέλουμε και τον επιδιώκουμε. Άλλωστε, είμαστε συνηθισμένοι να δουλεύουμε σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον, όχι μόνο στην Ελλάδα φυσικά, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, μιας και πολλοί ανταγωνιστές μας έχουν διεθνή παρουσία.
Ένα φυσικό πλεονέκτημα που έχουμε όσες εταιρείες δραστηριοποιούμαστε στην Ελλάδα είναι η παρουσία μας δίπλα στην ελληνόκτητη ναυτιλία, η οποία διαχειρίζεται το μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο. Έχουμε βρεθεί σε όλα τα μεγάλα ναυτιλιακά κέντρα του κόσμου. Αυτό που γίνεται εδώ δεν το συναντάς πουθενά και είναι κάτι σίγουρα προς όφελος των εταιρειών με αντικείμενο την τεχνολογία.
Σε κάθε περίπτωση, εκτιμώ ότι έχουμε καταφέρει να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη της ελληνικής, αλλά και της διεθνούς αγοράς, όχι μόνο σε επίπεδο πλοιοκτησίας, αλλά και σε επίπεδο κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού, παρόχων υπηρεσιών και σε άλλους τομείς.
Η πλατφόρμα της METIS είναι αυτήν τη στιγμή η πιο ολοκληρωμένη λύση που υπάρχει στην αγορά, καθώς έχει τη δυνατότητα να καλύψει τις ανάγκες πολλαπλών τμημάτων και διαφορετικών ρόλων και επιπέδων διοίκησης μίας ναυτιλιακής εταιρείας τόσο στο πλοίο όσο και στο γραφείο.
Η METIS διευκολύνει τα στελέχη να αυξήσουν την αποτελεσματικότητά τους σε καθημερινές εργασίες, συμβάλλοντας στη βελτίωση της κατανάλωσης καυσίμου που αντιπροσωπεύει και το μεγαλύτερο λειτουργικό κόστος ενός πλοίου και της απόδοσης αυτού σε διάφορα στάδια ενός ταξιδιού.
Άλλα σημαντικά παραδείγματα της χρησιμότητας των εφαρμογών της εταιρείας είναι η κατάρτιση των ναυλοσυμφώνων με τους βέλτιστους δυνατούς όρους, η διερεύνηση και η επίλυση τεχνικών θεμάτων, η βελτιστοποίηση της ταχύτητας και η ανάδειξη της συμφερότερης διαδρομής σε σχέση με τις καιρικές συνθήκες, η παρακολούθηση και η τεκμηρίωση των εκπομπών αερίων.
Το γεγονός ότι υπάρχει αυτός ο μεγάλος όγκος δεδομένων σε πραγματικό χρόνο καθιστά τη METIS ένα καθοριστικό εργαλείο λήψης αποφάσεων για τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Η μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων και ο περιορισμός του φαινομένου του θερμοκηπίου είναι ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει σήμερα η παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα.
Οι υποχρεώσεις έχουν αυξηθεί σημαντικά, οπότε αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να αυτοματοποιήσουμε τις διαδικασίες και να μειώσουμε τα σφάλματα, έτσι ώστε να έχουμε άμεσα τη δυνατότητα να προβούμε στις κατάλληλες κινήσεις.
Το πιο σημαντικό στοιχείο, όμως, είναι ότι δίνεται η δυνατότητα στις εταιρείες να γνωρίζουν ακριβώς τη συμπεριφορά των πλοίων τους, τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να βελτιστοποιήσουν τη λειτουργική τους απόδοση για να επιτύχουν τους στόχους για τις εκπομπές καυσαερίων και παράλληλα να μεγιστοποιήσουν τα εμπορικά οφέλη.
Το περιβάλλον, μέσα στο οποίο δραστηριοποιούνται τα πλοία, αλλάζει λόγω της πρόκλησης της απανθρακοποίησης. Βλέπουμε τις εξελίξεις να φτάνουν ακόμα και στο επίπεδο των τραπεζών εκτός από τους ναυλωτές. Επομένως, εμείς προσπαθούμε να δώσουμε τα εργαλεία που θα οδηγήσουν τις εταιρείες στη σωστή κατεύθυνση.
Ενδεικτικό παράδειγμα των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν τα πλοία σήμερα είναι ο CII. Οι παράγοντες που επηρεάζουν τον συγκεκριμένο δείκτη σχετίζονται με τη λειτουργία του πλοίου. Υπό αυτό το πρίσμα, προσφέρουμε εργαλεία, όπως το Weather Routing (καθορισμός διαδρομής πλεύσης σχετικά με τις καιρικές συνθήκες), το οποίο καταδεικνύει την πορεία που πρέπει να ακολουθήσει το συγκεκριμένο πλοίο ανάλογα με τον καιρό.
Παράλληλα, μπορούμε να καταλήξουμε στο σωστό προφίλ της ταχύτητας για κάθε πλοίο. Τα πλοία έχουν κατασκευαστεί με μία λογική ενός συγκεκριμένου εύρους, στο οποίο δουλεύει η μηχανή. Επομένως, όταν αποφασίζουμε, για παράδειγμα, να μειώσουμε την ταχύτητα, αυτό δε σημαίνει απόλυτα ότι η κατανάλωση καυσίμου θα υποχωρήσει σε αντίστοιχο βαθμό, γιατί η μηχανή δεν είναι ρυθμισμένη να δουλεύει έτσι. Δεν είναι μία αναλογική κατάσταση και καθώς κάθε πλοίο έχει τον δικό του χαρακτήρα, απαιτούνται διαφορετικές κινήσεις σε κάθε περίπτωση για τη επίτευξη του βέλτιστου δυνατού αποτελέσματος.
Οι μετρήσεις μας έχουν δείξει ότι τα δεδομένα υψηλής συχνότητας της METIS μπορούν να βελτιώσουν από 2% έως και 12% την απόδοση CII ενός πλοίου σε ετήσια βάση και να επιφέρουν μειώσεις από 5% έως και 10% στη μέση κατανάλωση καυσίμου ετησίως.
Οι λύσεις που προσφέρουμε εκτείνονται σε τρεις χρονικούς άξονες. Στο παρελθόν, όπου αναλύουμε και αξιολογούμε την απόδοση του πλοίου σε προηγούμενα ταξίδια, στο παρόν, όπου παρακολουθούμε σε πραγματικό χρόνο τις κύριες λειτουργίες του και στο μέλλον, το οποίο συνίσταται και στη μεγαλύτερη πρόκληση, όπου προσπαθούμε να προβλέψουμε τη συμπεριφορά που θα έχει στα επόμενα ταξίδια.
Απομακρυνόμαστε από τον παραδοσιακό τρόπο λειτουργίας του πλοίου (reactive) και μεταβαίνουμε, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, σε ένα μοντέλο στο οποίο κύριο ρόλο παίζει ο εκ των προτέρων σχεδιασμός όλων των κινήσεων με ακρίβεια και η πρόληψη καταστάσεων που θα συμβούν στο μέλλον (proactive).
Με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης και της μηχανικής μάθησης μπορούμε να προβλέψουμε καταστάσεις που θα συμβούν στο μέλλον. Για κάθε πλοίο ξεχωριστά δημιουργούμε ένα ψηφιακό μοντέλο (Digital Twin), μία πλατφόρμα, στην οποία περνάμε όλες τις παραμέτρους λειτουργίας του, τα στοιχεία των δοκιμών στη θάλασσα (sea trials), τις γραμμές απόδοσης της μηχανής, το σύνολο του τρόπου με τον οποίο δουλεύει. Αυτό το μοντέλο το εμπλουτίζουμε με πραγματικά δεδομένα.
Όσο το μοντέλο εμπλουτίζεται τόσο περισσότερο μαθαίνει τη συμπεριφορά του πλοίου. Μαθαίνοντας από τα δεδομένα που λαμβάνει, μπορεί να κάνει μία πρόβλεψη για τον τρόπο με τον οποίο θα συμπεριφερθεί το πλοίο στο μέλλον, ανάλογα με τις συνθήκες που θα αντιμετωπίσει.
Το κόστος δεν είναι το εμπόδιο για την υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών. Σήμερα, είναι διαθέσιμες αρκετές ώριμες λύσεις, των οποίων το κόστος σε καμία περίπτωση δεν είναι απαγορευτικό για μία μικρότερη εταιρεία.
Η ψηφιοποίηση είναι μονόδρομος. Όλες οι ναυτιλιακές θα κινηθούν σε αυτήν την κατεύθυνση. Και εκτιμώ ότι ειδικά οι μικρότερες εταιρείες είναι αυτές που θα κερδίσουν διότι θα έχουν μία ακόμη ομάδα με εξειδικευμένες δεξιότητες, εξοπλισμένη με υψηλής τεχνολογίας ψηφιακά εργαλεία, που θα εργάζεται γι’ αυτούς. Με αυτόν τον τρόπο, αποκτούν ορατότητα στη λειτουργία των περιουσιακών στοιχείων τους και μπορούν να τα διαχειρίζονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Είναι αυτονόητο ότι και οι μεγάλες εταιρείες έχουν πολύ σημαντικά οφέλη από την ψηφιοποίηση. Δε νοείται μία εταιρεία με 100 ή 200 πλοία να μην είναι ψηφιοποιημένη για να μπορέσει να διαχειριστεί όλον αυτό τον όγκο δεδομένων και να αντικρούσει όλων των ειδών τους κινδύνους.
Φυσικά, εδώ πρέπει να πούμε ότι το τοπίο στη ναυτιλιακή βιομηχανία έχει μεταβληθεί 100%. Δεν υπάρχει σήμερα εταιρεία που να μην ξέρει τι σημαίνει ψηφιοποίηση και να μην εξετάζει τη χρήση τεχνολογικών λύσεων.
Όταν ξεκινήσαμε, οι περισσότεροι ακολουθούσαν μία στάση «wait and see» για την τεχνολογία. Στον αντίποδα, σύμφωνα με έρευνα που εκπονήσαμε, στο τέλος του προηγούμενου χρόνου, το 75% των συμμετεχουσών ναυτιλιακών εταιρειών βρίσκονταν στη διαδικασία αξιολόγησης ψηφιακών λύσεων, στοιχείο ενδεικτικό του ρόλου της τεχνολογίας σήμερα.
Αυτήν τη στιγμή έχουμε 47 εταιρείες – πελάτες με πάνω από 350 πλοία και θέτουμε ως στόχο να αυξήσουμε ακόμη περισσότερο τον αριθμό των συμβολαιοποιημένων assets στην πλατφόρμα μας. Τα νούμερα αυτά μάλιστα θα διογκωθούν σημαντικά την επόμενη περίοδο, καθώς πρόσφατα υπογράψαμε συμφωνία για την υλοποίηση δύο μεγάλων projects, το ένα εντός και το άλλο εκτός Ελλάδος, τα οποία θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε σύντομα.
Εκτός από τα κεντρικά γραφεία μας στην Αθήνα έχουμε ιδρύσει θυγατρική εταιρεία στη Σιγκαπούρη ενώ έχουμε παρουσία μέσω αντιπροσώπων και σε όλα τα κέντρα της Ναυτιλίας παγκοσμίως.
Το επενδυτικό πλάνο που έχουμε καταρτίσει για την επόμενη τριετία θα εστιαστεί στη βελτιστοποίηση του προϊόντος που παρέχουμε σε δύο μεγάλους άξονες. Ο πρώτος είναι η αναβάθμιση του πλοίου και του τρόπου λειτουργίας του σε πραγματικό χρόνο και ο δεύτερος η πρόβλεψη της λειτουργίας και της συμπεριφοράς των συστημάτων εν πλω.
Είναι πραγματικά εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο μεταβάλλεται η τεχνολογία στον κλάδο της ναυτιλίας και προσπαθούμε να προσαρμόσουμε τον επενδυτικό σχεδιασμό, λαμβάνοντας υπόψη τις τελευταίες εξελίξεις. Σκοπός μας είναι η METIS να αποτελέσει ορόσημο στο χώρο των υπηρεσιών ανάλυσης και διαμοιρασμού δεδομένων.
Πιστεύω πάρα πολύ στις ελληνικές δυνατότητες, μιας και η χώρα μας είναι κομβικό σημείο της παγκόσμιας ναυτιλίας. Επίσης, η Ελλάδα διαθέτει πολλά μεγάλα μυαλά στο χώρο της ναυτιλιακής τεχνολογίας και είναι σίγουρο ότι έχει τα φόντα να εξελιχθεί σε σημαντικό τεχνολογικό hub.
Φυσικά χρειαζόμαστε μεγαλύτερη στήριξη. Θέλουμε ένα πιο καθετοποιημένο clustering, μία παραπάνω ενεργοποίηση στην καθοδήγηση (mentoring) και στη χρηματοδότηση (funding) και πρωτοβουλίες από την Πολιτεία. Πρέπει να γίνουν στενότεροι οι δεσμοί των τεχνολογικών εταιρειών και με την κοινότητα των πλοιοκτητών και με την ευρύτερη ναυτιλιακή αγορά.
Οι προϋποθέσεις είναι εκεί. Με ένα πιο δομημένο πλαίσιο, πιστεύω ότι η χώρα μας μπορεί να απογειωθεί.
Άλλωστε, βλέπουμε ότι επαναπατρίζεται κόσμος από το εξωτερικό για να απασχοληθεί στη ναυτιλιακή τεχνολογία. Και δε μιλάμε μόνο για ενδιαφέρον Ελλήνων. Έρχονται και ξένοι, στελέχη από διεθνή ναυτιλιακά κέντρα, οι οποίοι θέλουν να ενταχθούν σε εταιρείες ναυτιλιακής τεχνολογίας, διότι βλέπουν τις προοπτικές και τις δυνατότητες μίας τέτοιας επιλογής.